Wie zitten er in de wetenschapskamer?

Binnen het programma Voortgezet Leren spelen onderzoek, kennisgedreven werken en de verbinding tussen onderwijs en wetenschap een belangrijke rol. Daarom is een klankbordgroep van wetenschappers ingericht; de wetenschapskamer.

De wetenschapskamer komt drie keer bijeen in de loop van het programma. Wat doet ze?

  • De wetenschapskamer denkt mee over vraagstukken, bijvoorbeeld vanuit innovatie en onderzoek.
  • Ze geeft feedback op thema’s die spelen in het programma, zoals afstandsonderwijs.
  • Ze geeft input en advies voor het vervolg van het programma.

Wie zitten er in de wetenschapskamer?

Dr. Hartger Wassink

Hartger is zelfstandig adviseur en gespecialiseerd in organisatiepsychologie.

“Onderwijs is voortdurend in ontwikkeling. De meest duurzame ontwikkeling start in de praktijk, in de school zelf. De kunst is om voorbij de eerste experimenten een nieuwe aanpak te bestendigen en onderbouwen, zodat het beschreven en gedeeld kan worden. Zo kunnen meer leraren en leerlingen ervan profiteren. Graag lever ik mijn bijdrage aan duurzame, verantwoording onderwijsontwikkeling van binnenuit. Daarom neem ik deel aan de wetenschapskamer van Voortgezet Leren.”

Hier lees je meer over Hartger.

Dr. Kim Schildkamp

Kim is associate professor aan de Universiteit Twente. Haar expertise is onderwijswetenschappen.

“Ik neem deel aan de wetenschapskamer omdat ik het belangrijk vind dat praktijk, beleid en wetenschap samenwerken om zo goed mogelijk onderwijs te kunnen verzorgen. Ik vind het ook belangrijk dat er aandacht is voor de verschillende stakeholders in het veld. Daarom is het mooi dat er bij Voortgezet Leren aandacht is voor leerlingen, maar óók voor personeelsbeleid en professionalisering van de schoolorganisatie. Bij het werken aan deze thema’s is de expertise en ervaring van de verschillende stakeholders belangrijk. Maar, we moeten deze wel koppelen aan data en bewijs. Want zo kunnen we evidence-informed innoveren. Ik hoop een bijdrage te kunnen leveren aan het leggen van de verbinding tussen onderwijs en wetenschap.”

Hier lees je meer over Kim.

Dr. Amber Walraven

Amber is universitair docent aan de Radboud Docenten Academie. Haar expertise is onderwijswetenschappen.

“Ik neem deel aan de wetenschapskamer van Voortgezet Leren omdat ik vind dat onderwijs zowel evidence informed als adaptief moet zijn. We moeten zoeken naar de balans tussen innoveren en onderbouwen. Niet wachten tot iets bewezen is, maar ook niet losgeslagen van alles experimenteren. Scholen en leraren daarbij helpen, doe ik graag.”

Hier lees je meer over Amber.

Prof. dr. Jan van Tartwijk – Universiteit Utrecht

Jan is hoogleraar onderwijswetenschappen. In zijn onderzoek en onderwijs richt hij zich onder meer op de professionele ontwikkeling van leraren.

Net als voor andere sectoren in de samenleving geldt ook voor het onderwijs dat ontwikkelingen razendsnel gaan. Dat biedt grote kansen maar stelt het onderwijs ook voor grote uitdagingen. Onderzoek is niet alleen van belang om te na te gaan wat werkt en wat niet, maar ook om een beter begrip te ontwikkelen waarom dat zo is. Om de goede vragen te beantwoorden moeten onderzoekers goed luisteren naar het onderwijs, en het onderwijs moet openstaat voor de resultaten van onderzoek. Ik neem deel aan de wetenschapskamer Voortgezet Leren omdat daar een verbinding tussen onderwijs en onderzoek wordt gelegd.

Hier lees je meer over Jan.

Prof. dr. Harold Bekkering – Radboud Universiteit

Harold is professor in de psychologie aan de Radboud Universiteit. Als sociaal-cognitief neurowetenschapper richt hij zich met zijn onderzoek op menselijk leren. Bijvoorbeeld in de educatieve context. Zo houdt hij zich de laatste jaren bezig met het verbinden van neurowetenschappelijke kennis aan vernieuwingen in het onderwijs.

Prof. dr. Paul Boselie – Universiteit Utrecht

Paul is professor in Strategisch Human Resource Management aan de Universiteit Utrecht. Hij was betrokken bij de notitie over SHRM in het voortgezet onderwijs en de notitie over Professionele Schoolorganisaties in het voortgezet onderwijs in opdracht van de VO-raad. Zijn handboek “SHRM – A Balanced Approach” behoort internationaal tot de meest gebruikte HRM handboeken in het bachelor onderwijs.

Deel dit bericht