Wat vraagt blended learning van de docent?

Leraren moeten een complexe mix van vaardigheden bezitten. Zij moeten onder andere communiceren via een scherm, relaties opbouwen met leerlingen en de techniek beheersen. Ook moeten ze toegang hebben tot digitale tools. Ze hebben behoefte aan verschillende ondersteuning zoals, samenwerking met mede-leraren en specifieke pedagogische training en training in ict-vaardigheden.

Bevorderende en belemmerende kenmerken

Uit een Vlaams onderzoek komt naar voren dat zeven kenmerken van leraren bevorderend zijn bij het invoeren van blended learning:

  • Lesgeven en onderwijs centraal zetten (ict als middel, niet als doel)
  • In je onderwijsvisie staat de leerling centraal
  • Urgentiebesef voor het invoeren van blended learning dat voortkomt uit onderwijsvisie
  • Moed om te experimenteren en fouten te maken
  • Delen van zorgen en behoeften
  • In staat zijn tot kritische zelfreflectie op het handelen als leraar
  • In staat zijn om ict te verbinden aan het leerproces

Tegelijkertijd zijn er vier kenmerken die belemmerend kunnen werken bij het implementeren van blended learning:

  • Andere taken (dan lesgeven) voorrang geven
  • In je onderwijsvisie de leraar centraal zetten
  • Een onduidelijke visie op blended learning hebben
  • Onzekerheid ervaren over de (implicaties van) ict

Bronnen

Deel dit bericht