Wat is het verschil tussen formatief evalueren, werken, leren, toetsen en een formatieve cultuur?

Formatief evalueren wordt vaak als paraplubegrip gebruikt, zo ook in dit overzicht. Hieronder valt een aantal formatieve begrippen, die door een groep samenwerkende scholen in 2018 schematisch zijn weergegeven

Formatieve cultuur
Op een school met een formatieve cultuur werkt iedereen formatief. De schoolorganisatie zorgt ervoor dat er tijd en ruimte is om dit te kunnen doen.

Formatief werken is bijna hetzelfde als formatief leren. Het enige verschil: je doet het niet alleen in de klas, maar samen met je collega’s. Bijvoorbeeld met de hele vakgroep of -sectie.

Formatief leren is een cyclisch leerproces dat bestaat uit de volgende onderdelen: leerdoelen en succesfactoren bepalen, leeractiviteiten vormgeven, formatief toetsen en feedback geven, leerdoelen en leeractiviteiten aanpassen.

Formatief toetsen is tussentijds vaststellen in hoeverre een leerling zijn leerdoelen heeft behaald. Je wilt weten wat de leerling al kan en wat nog niet. Als je formatief toetst, geef je geen cijfer aan de leerling.

Bronnen

Deel dit bericht