Wat is het effect van blended learning op de motivatie van leerlingen?

Digitaal lesmateriaal kan de motivatie van leerlingen verhogen, doordat leerlingen in hun eigen tempo kunnen leren en ze in een bepaalde mate zelf kunnen sturen in hun leerproces. Om de intrinsieke motivatie van leerlingen te bevorderen dienen leraren rekening te houden met de verschillende mate van behoefte in structuur (bijvoorbeeld in doelstellingen en verwachtingen), autonomie (leerlingen hebben invloed op wat ze doen) en sociale verbondenheid (leerlingen voelen verbondenheid met elkaar en de docent).

Hieronder een aantal motiverende onderwijsaanpakken die ook op in blended learning kunnen worden toegepast:

  • Veilig pedagogisch klimaat realiseren (o.a. regels, structuur en experimenteerruimte voor leerlingen ‘fouten maken mag’)
  • Persoonlijke aandacht
  • Differentiëren en keuzemogelijkheden bieden.
  • Uitdagend onderwijs, zoals vakoverstijgend onderwijs of probleem-georiënteerd onderwijs.
  • Begeleiding en structuur bieden.

Bronnen

Deel dit bericht