Wat is de rol van de team-/schoolleider in (het stimuleren van) een lerende cultuur?

Een team- of schoolleider in een lerende cultuur balanceert continu tussen het bieden van ruimte voor initiatieven van leraren en het stellen van kaders voor deze initiatieven. Dit uit zich bijvoorbeeld in het uitdragen van een duidelijke en gemeenschappelijke visie voor de school. Binnen de kaders van deze visie stimuleert de team- of schoolleider leraren te experimenteren en nieuwe initiatieven op te zetten. Daarbij is het belangrijk dat de mogelijkheid bestaat dat experimenten mogen mislukken.

Om een lerende cultuur te stimuleren faciliteert de team- en schoolleiding de lerende cultuur in de schoolorganisatie. Team- en schoolleiders hebben hierin de taak om leraren te faciliteren in hun eigen ontwikkeling. Voorbeelden van deze facilitering zijn uren bestemd voor professionele ontwikkeling van leraren en het inrichten van momenten waarop leraren van elkaar kunnen leren. Ook door te laten zien hoe ze zelf bezig zijn met professionele ontwikkeling stimuleren team- en schoolleiders de professionele ontwikkeling van leraren.

Bronnen

Deel dit bericht