Wat betekent je onderwijsconcept voor de organisatieontwikkeling?
De innovatiegroep Wat betekent je onderwijsconcept voor de organisatieontwikkeling? houdt zich bezig met het doorontwikkelen van de onderwijsvernieuwingen die passen bij de visie van de school. Deze groep bestaat uit scholen die onderdeel zijn van het netwerk PLEION. Het netwerk bestaat uit veranderingsgezinde scholen die veel bezig zijn met onderwijsvernieuwing en eigenaarschap van het leren. De scholen zijn al langer met elkaar verbonden, delen veel met elkaar en bezoeken elkaar regelmatig.
Ontwikkelvraag per school
De Nieuwste School, Tilburg
Hoe kunnen we, terwijl we vasthouden aan onze eigen onderwijsconcept, het spanningsveld hanteren tussen DNS competenties en de manier waarop we voor onze leerlingen een betrouwbare partner zijn in de voorbereiding het examen?
Montaigne Lyceum, Den Haag
Hoe zorgen we ervoor dat elke docent op het Montaigne Lyceum weet wat het werken met leerdoelen inhoudt en de vaksecties een eerste stap zetten om leerdoelen toe te passen in planners voor leerlingen?
De Werkplaats, Bilthoven
Hoe zorgen we ervoor dat elke medewerker ontwikkelingsgericht onderwijs aanbiedt aan zijn/haar leerlingen op een manier die past bij de identiteit van de school?
UniC, Utrecht
Hoe kunnen we, gebruikmakend van de kennis die er al is, onze eigen visie op de kaders van formatief evalueren ontwikkelen, uitvoeren en er voor zorgen dat de mindset van onze teams zo verandert dat formatief evalueren onderdeel wordt van de schoolcultuur?
Spinoza21 st, Amsterdam
Hoe kunnen onze leraren (van alle vakken) in samenwerking met elkaar, externen en ouders onze leerlingen voorbereiden op technologie van de toekomst en vervolgonderwijs?
Vathorst College, Amersfoort
Hoe kunnen we het contextrijke onderwijs in de toekomst zo vormgeven, dat de verbinding tussen de pijlers van de school zichtbaar is en waarbij wordt gekeken hoe de keuzemogelijkheden voor de leerlingen zichtbaar kunnen worden in het rooster?
Amadeus, Vleuten
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen op school de kernwaarden gezamenlijk kan uitleggen en welke rol van afdelingsleiders, mentorcoaches en beeldcoaches past daarbij?