Aan de slag met eigenaarschap van leerlingen

Door leerlingen meer eigenaarschap te leren nemen over hun eigen leerproces, kan de intrinsieke motivatie van leerlingen toenemen en kunnen de leerprestaties verbeteren. Hoe stimuleer je op school dit eigenaarschap van leerlingen? Lees in de praktijkvoorbeelden hoe andere scholen dit aanpakken, ga aan de slag met de tools, kom naar één van onze bijeenkomsten of verdiep je verder via kennis uit onderzoek.

Gebruik inzichten uit onderzoek

Inzichten uit onderzoek over eigenaarschap
Bekijk een overzicht van relevante onderzoeken naar eigenaarschap bij leerlingen.

Zelfregulatie en het tienerbrein

Is de stap naar zelfregulatie van leerlingen over het leerproces wel mogelijk voor tieners aangezien hun brein nog volop in ontwikkeling is?
Leidt eigenaarschap tot meer motivatie bij leerlingen?
Leersituaties waarin leerlingen meer regie hebben kunnen onder bepaalde voorwaarden een positieve invloed op hun motivatie hebben.

Hoe kunnen leraren het eigenaarschap van leerlingen versterken?

Om het eigenaarschap van leerlingen te versterken kun je onder meer de motivatie, betrokkenheid, zelfsturing en metacognitieve vaardigheden bevorderen.

Leidt eigenaarschap tot betere leerprestaties?

Er zijn sterke aanwijzingen dat leerlingen betere leerprestaties kunnen behalen, als zij zelf goed de regie kunnen voeren over hun eigen leerproces.

Toolkit: Aanpak schoolontwikkeling

Klik hier om naar de toolkit te gaan

Schoolontwikkeling is een cyclisch en continu proces, waarbij je samen met collega’s verschillende fasen doorloopt. Bekijk alle 7 fasen en gebruik de gratis toolkit om stap-voor-stap te ontwikkelen op jouw school.

Visiesessie met leerlingen
Visiesessie met leerlingen
Je hebt als school een heldere visie op leren en onderwijs. Maar hoe kijken de leerlingen daar eigenlijk zelf tegenaan? Met de visiesessie van Schoolleiders voo...
Actie-onderzoek door leerlingen
Actie-onderzoek door leerlingen
Met het actie-onderzoek van Schoolleiders voor de Toekomst kun je samen met leerlingen een volgende stap zetten in een ontwikkeling op jullie school. Het idee i...
Autonomietool
Autonomietool
Met deze autonomietool meet je in hoeverre de autonomie van je leerlingen verandert. Hoe werkt het? Deze korte vragenlijst meet in hoeverre leerlingen de vrijhe...

Tips & tricks

Tien tips eigenaarschap

Waar kan een leerling eigenaar van zijn op school? En hoe kun je als leraar eigenaarschap stimuleren? Lees hier tien tips om het eigenaarschap van leerlingen te vergroten.

Aan de slag met eigenaarschap van leerlingen

Stichting Leerkracht heeft drie concrete tips geformuleerd om het eigenaarschap van leerlingen te vergroten. Aan de hand van video's en stappenplannen worden de tips uitgelegd.

Poster: 7 tips voor het invoeren van een flexibel rooster

Steeds meer scholen kiezen voor het invoeren van flexuren: lesuren waarin leerlingen zelf mogen kiezen welk vak zij volgen. In 2017 startte het Corderius College met een flexibel rooster. Lees de tips van schoolleider Kees van den Brink en docent Jan Boogaard voor het invoeren ervan.

Ook interessant

Zelfregulatie in de les: vragenlijsten

SLO heeft een zelfregulatie-vragenlijst voor leerlingen in het voortgezet onderwijs ontwikkeld. De vragenlijst geeft inzicht in de mate van zelfregulatie in de les en kan gebruikt worden als hulpmiddel om dit gedrag te bevorderen.

Menukaart eigenaarschap

Het leerlab 'Leerling eigenaar leerproces' heeft een menukaart ontwikkeld om docenten ideeën te geven om leerlingen meer eigenaar te maken van hun leerproces.

De theorie achter zelfsturend leren

Dit document is opgesteld door zeven vernieuwingsscholen en beschrijft de bevindingen, praktijkervaringen en de theorie achter zelfsturend leren.

De visiesessie & toekomstexpo

Wil je leerlingen betrekken bij het ontwikkelen van onderwijs op jouw school? Bekijk dan deze video en ga aan de slag met de visiesessie en toekomstexpo.
Podcast: Het tienerbrein met Jelle Jolles
Jelle Jolles is hoogleraar neuropsychologie en weet alles van hoe leren werkt in relatie tot het brein. Hij pleit ervoor dat leraren en andere opvoeders kennis hebben van het ontwikkelende brein van jongeren om hen te begeleiden in de ontplooiing.

Heb je een vraag over het stimuleren van eigenaarschap op jouw school?

Zoek je expertise of inspiratie? Heb je een praktische vraag of wil je in contact komen met een collega van een andere school?
Neem contact met ons op

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de Voortgezet Leren nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden
Meld je aan voor de nieuwsbrief