Aan de slag met doorstroom

Het is de bedoeling dat leerlingen starten op een passend niveau in het voortgezet onderwijs. Maar leerlingen met een kansarme achtergrond worden nog te vaak op een te laag niveau ingeschat. Ook zijn er basisschoolleerlingen die nog niet toe zijn aan de keuze voor een vervolgniveau in het vo. Om de overgang naar het vervolgonderwijs van jouw leerlingen makkelijker te maken, kun je project- of vakoverstijgend onderwijs inzetten met aandacht voor 21e eeuwse vaardigheden. Zo wennen jouw leerlingen eerder aan wat de (beroeps)praktijk later van hen vraagt. Ook binnen jouw school is doorstroom belangrijk. Hoeveel leerlingen blijven zitten, afstromen of opstromen, zegt iets over het onderwijs op jouw school.

Gebruik kennis uit onderzoek

Literatuurstudie naar de effecten van zittenblijven

Lees in deze literatuurstudie meer over de effecten van zittenblijven op de schoolse prestaties, psychosociaal functioneren, de verdere schoolloopbaan en de arbeidsmarktpositie van zittenblijvers in Nederland en Vlaanderen.

De voor- en nadelen van zittenblijven in het Nederlandse onderwijs

Zittenblijven in het primair en voortgezet onderwijs: Een inventarisatie van de voor- en nadelen van het CPB

Heeft zittenblijven een positief effect positief effect op de prestaties?

Heeft het strikt toepassen van overgangsnormen in het voortgezet onderwijs positief effect op de prestaties van zittenblijvers?

Downloads

Handreiking voorkomen van onnodig zittenblijven

In deze handreiking vind je links naar onderzoeken, handreikingen en voorbeelden van andere scholen om je op weg te helpen naar een lager percentage zittenblijvers.

Ook interessant

Podcast: Brede heterogene onderbouw met Maryse Knook
Maryse is rector van de Open Schoolgemeenschap Bijlmer. Op die school werkt men als sinds jaren met een heterogene brugklas. Wat zijn de ervaringen op het OSB hiermee? Wat kunnen andere scholen van hen leren?
Podcast: Rapportvergaderingen met Janneke Sleenhof
Op welke manier maken we zwaarwegende beslissingen? Moet je alleen cijfers gebruiken of is je intuïtie belangrijk? Hoe kunnen we komen tot een juiste beslissing? Die vragen en meer beantwoorden we in deze aflevering met Janneke Sleenhof.

Toolkit: Aanpak schoolontwikkeling

Klik hier om naar de toolkit te gaan

Schoolontwikkeling is een cyclisch en continu proces, waarbij je samen met collega’s verschillende fasen doorloopt. Bekijk alle 7 fasen en gebruik de gratis toolkit om stap-voor-stap te ontwikkelen op jouw school.

Heb je een vraag over doorstroom?

Heb je een praktische vraag of wil je in contact komen met een collega van een andere school?
Neem contact met ons op

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de Voortgezet Leren nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden
Meld je aan voor de nieuwsbrief