Startdag innovatietraject serie 4

Programma 21 september 2021

Serie 4 van het innovatietraject begint op 21 september met de Startdag: een gezamenlijk online begin met alle deelnemende scholen.

Ochtend (in Zoom)

Van Tot Onderdeel
09.00 09.15 uur Opening door dagvoorzitter Jeroen van Grunsven
09.15 10.00 uur Programma innovatietraject en uitleg fasen van schoolontwikkeling
10.00 10.25 uur Inspiratiesessie door oud-deelnemer van het innovatietraject
10.30 11.15 uur Kennismaking innovatiegroepen en projectteam
11.15 12.35 uur Kennissessies veranderkunde (incl. korte koffiepauze vooraf)
12.35 13.10 uur Lunchpauze tot middagprogramma

Middag (start in Zoom, daarna in eigen school met werkgroep)

Van Tot Onderdeel
13.10 13.15 uur Opening door dagvoorzitter
13.15 13.30 uur Introductie werksessie met innovatiegroep
13.30 15.30 uur Werksessie op eigen school met procesbegeleiding op afstand
15.30 16.00 uur Terugkoppeling en volgende stap vaststellen voor eigen werkgroep
16.00 16.15 uur Nabespreking en afsluiting

Veranderkundige kennissessies

Voor de kennissessie in de ochtend kun je één kiezen uit de volgende opties:

Visiesessie met Golden Circle

Om een succesvolle verandering tot stand te brengen, is het belangrijk dat mensen begrijpen ‘waarom’ de verandering van belang is. Waarom doet het ertoe? Hoe gaan we dit doen en wat gaan we doen? Dit komt terug in het Golden Circle-model van Simon Sinek. Je gaat tijdens de sessie aan de slag met dit model, zodat je dit zelf kunt toepassen op de visie van het verandertraject en de school.

Stap in de innovatiecurve

De theorie van Rogers over de innovatiecurve gaat ervan uit dat elke innovatie of verandering een bepaalde cyclus doorloopt. Er zijn vijf groepen mensen te onderscheiden die zich verschillend opstellen ten opzichte van de verandering. In deze sessie krijg je inzicht in de theorie en zoom je in op je eigen rol in de innovatiecurve en die van collega’s. Hoe ga je om met de verschillende reacties van collega’s, hoe benut je hun input en hoe bereik je uiteindelijk optimale betrokkenheid?

Omgaan met weerstand

Om grip op het veranderproces te houden, is het van belang om mensen mee te krijgen. Hoe ga je eigenlijk om met weerstand binnen dit proces? Wat zegt deze weerstand over het proces? En hoe kom je van weerstand naar veranderbereidheid? Na deze sessie heb je jouw kennis vergroot over weerstand en heb je handvatten gekregen om om te gaan met weerstand.

Meten = weten: praktisch aan de slag met onderzoeksinstrumenten

Voor een succesvolle onderwijsontwikkeling is het belangrijk om de voortgang te ‘meten’. Hoe breng je jouw schoolontwikkeling in kaart? Hoe formuleer je een goede onderzoeksvraag? En hoe zorg je ervoor dat de onderzoeksvraag aansluit bij jullie ontwikkelvraag? Na deze sessie heb je antwoord op al deze vragen, en heb je een passende tool of instrument gevonden om direct mee aan de slag te gaan.

Grip op je project

Waar gaan we beginnen en hoe gaan we het aanpakken? Tijdens deze sessie krijg je kennis en praktische tips over hoe je effectief met een project aan de slag gaat. Hoe breng je structuur aan in het project, welke werkwijze kun je hanteren en welke aandachtspunten moet je in de gaten houden? Na deze sessie heb je inzicht gekregen in wat projectmatig werken inhoudt en hoe je een goede mijlpalenplanning voor jouw project maakt.

Rollen en verantwoordelijkheden

Goede samenwerking in jouw innovatiewerkgroep is noodzakelijk voor een vliegende start van je ontwikkeling. Hiervoor is helder inzicht nodig in de verschillende bijbehorende rollen en verantwoordelijkheden. In deze sessie leer je onderscheid te maken tussen rollen, verantwoordelijkheden en taken en krijg je een handreiking om zelf, op jouw school hiermee aan de slag te gaan.

Analyse maken: SWOT & DESTEP

Om te weten hoe je naar de nieuwe situatie toe kunt bewegen, moet je eerst weten waar je nu staat ten opzichte van de ambitie. Dat vraagt om een goede analyse van je beginsituatie. Wat gaat goed en wat kan beter? Welke kansen zie je die het realiseren van de ambitie stimuleren? Maar ook: welke bedreigingen zie je die het realiseren van de ambitie in de weg staan? In deze sessie maak je kennis met twee modellen die je hierbij kunnen helpen.

Deel dit bericht