Zo geef je pro-leerlingen praktijkopdrachten voor thuis

Zo geef je pro-leerlingen praktijkopdrachten voor thuis

Meer dan de helft van de vakken van PrO De Baander uit Amersfoort zijn praktijkgerichte vakken. Hoe geef je dit soort vakken op afstand? En hoe houd je leerlingen en hun ontwikkeling in beeld?

Eerst met de handen

PrO De Baander telt 225 leerlingen. Klassen bestaan uit ongeveer zestien leerlingen en de school heeft zo’n veertig leraren. “Onze leerlingen leren anders dan andere jongeren. Ze moeten iets eerst met hun handen doen. Daarna kun je de theorie eraan koppelen”, zegt Jos van Seventer. Hij zit al veertig jaar in het vak. Eerst als praktijkdocent fietstechniek, nu als begeleider van de nieuwe docent fietstechniek en als praktijkdocent elektrotechniek en technisch tekenen.

Foto van de meterkast

“Onze leerlingen leren zo veel mogelijk in ‘de zone van nabije ontwikkeling’: ze leren steeds iets nieuws over een vak of onderwerp, vanuit wat ze al weten”, vervolgt hij. “Nu ook, bij leren op afstand.” Hoe vult hij de lessen in? “Je moet je fantasie gebruiken. Zo hebben mijn leerlingen een opdracht gemaakt over hun eigen meterkast: maak een foto, teken alles na en geef in kleuren aan wat wat is. Vervolgens maken de leerlingen weer een foto van hun werk. Ze zijn vaak niet zo talig, dus foto’s of filmpjes werken beter.” De opdrachten beoordeelt hij vervolgens. “Ik zet een krul of vraag via de mail nog wat extra’s. Ik ken mijn leerlingen goed en weet op welk niveau iedereen zit. Daar houd ik nu net zo goed rekening mee als in de klas. Soms merk ik dat er bij meerdere leerlingen hiaten zijn. Die noteer ik voor als we straks weer in het klaslokaal mogen. Je kunt niet alles online doen.”

Komkommermasker

Hoe komen de leraren op hun ideeën voor opdrachten? Jos: “Die delen we wekelijks in Teams in groepen die bestaan uit praktijkleraren en leraren Algemeen Vormend Onderwijs (AVO). Na de meivakantie husselen we de vaste groepjes door elkaar om weer nieuwe ideeën op te doen.” De voorbeelden van opdrachten die daaruit komen zijn legio. Jos: “Maak een plattegrond van je kamer inclusief alle maten van deuren en ramen, hoogtes van stopcontacten en schakelaars. Zo leren onze leerlingen standaardmaten uit de bouw kennen. Bij verzorging mochten leerlingen thuis een masker maken van komkommer en andere ingrediënten. Vervolgens stuurden ze een foto van zichzelf mét masker op. Bij het vak hout had de leraar een opdracht bedacht aan de hand van de digitale Gamma-folder. En de lerares van dierverzorging bezorgde bij alle leerlingen een doos met zaadjes om te laten kiemen en een leeg melkkarton om een vogelhuisje van te maken voor in de tuin.”

Jos: “Tijdens overleggen in Teams delen we in groepjes onze lesideeën”

Wat nodig is

Zo geef je pro-leerlingen praktijkopdrachten voor thuis

Martijn van Elteren

In de aanpak van de school zijn de mentoren spin in het web tussen leerling, ouders en collega-leraren. “Zij hebben de contacten en houden het overzicht over wat er die week gedaan moet worden”, vertelt directeur Martijn van Elteren. “We willen leerlingen niet overvoeren. Al snel merkten we dat niet iedere leerling mee kon komen. Twintig leerlingen hebben we daarom gekoppeld aan praktijkleraren voor meer persoonlijke begeleiding.” Jos begeleidt zes van hen. “Met de een heb ik dagelijks contact via videobellen, met de ander is dat drie keer per week. Ik kijk wat nodig is. Pas als ik iemand zie, weet ik of het echt goed gaat. Dan zie ik wel aan een snuitje of er tot diep in de nacht gegamed is. Ik bespreek waar de leerling mee bezig is, waar hij of zij tegenaan loopt en help ze zo nodig op weg. Eén jongen heeft geen printer, dus bij hem hang ik wekelijks de geprinte opdrachten in een tasje aan de deur.”

Eenzaam

“Ik mis het persoonlijk contact enorm”, verklaart Jos. “Ik zit nu als praktijkman uren achter een pc. Ook de leerlingen missen school. In het begin is het nog leuk om te gamen, maar daar is de lol nu wel vanaf. Bovendien hebben sommigen weinig aansluiting met leeftijdsgenootjes uit de buurt omdat ze sociaal-emotioneel vaak jonger zijn in gedrag. Ze zijn soms eenzaam omdat hun vriendjes van school meestal niet dichtbij wonen. De school heeft een regiofunctie.

De relatie

Veel kan digitaal, maar dat geldt niet voor het aanleren van sociale vaardigheden. “Normaal gesproken is het een continu proces dat onderdeel is van onze schoolcultuur”, zegt Jos. “De eerste weken van het jaar investeren we er veel in. Ik verwacht dat we, als we straks weer naar school kunnen, een herstart moeten maken op dit gebied.” Martijn vult aan: “De relatie bij het leren is op onze school ontzettend belangrijk. En die komt nu niet tot zijn recht. We proberen er alles aan te doen door nauw contact te hebben met de gezinnen en onderwijs op maat te geven. Wat de achterstand gaat zijn, weten we pas goed als we onze leerlingen weer op school hebben.”

Martijn: “De relatie bij het leren is op onze school ontzettend belangrijk”

Onzeker

Martijn past zijn beleid aan op de maatregelen die het kabinet aankondigt. “De toekomst blijft onzeker. Niet alleen op school, maar ook voor leerlingen die uitstromen. De helft gaat naar het mbo, de andere helft naar werk. Dat laatste gebeurt altijd vanuit een stage naar een vast contract. Het is de vraag of dat lukt, nu juist sectoren als detailhandel en horeca zo hard geraakt zijn.” Jos kijkt uit naar de dag dat de schooldeuren weer opengaan, ook als dat zou zijn met afstandsregels: “Tegelijkertijd kun je op anderhalve meter geen arm om iemand heen slaan. Terwijl dat, juist in het praktijkonderwijs, soms hard nodig is.”

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp of wil je tips en ervaringen delen met andere collega’s? Op Edualdo.nl delen leraren, teamleiders en schoolleiders uit het vo én po hun vragen en antwoorden over allerlei onderwerpen, zoals lesgeven op afstand.

Deel dit bericht

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp? Neem contact met ons op en we helpen je verder.

contact

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief van Voortgezet Leren en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden:

Meld je aan