Werkconferentie: Formatief handelen; wat wordt jouw volgende stap?
Tijdens de werkconferentie formatief handelen komen experts op het gebied van formatief handelen bij elkaar om informatie uit te wisselen. Centraal staat de vraag: wat wordt jouw volgende stap? Deel ervaringen met collega’s uit en zet stappen om een formatieve cultuur bij jou op school te bewerkstelligen of verstevigen. Meld je nu aan!
De werkconferentie
Op dinsdag 31 januari 2023 organiseert Voortgezet Leren de werkconferentie Formatief handelen voor en door scholen die bezig zijn met formatief handelen. Leer samen met andere schoolleiders en leraren meer over formatief handelen en hoe je dit op jouw school inzet. Hoe werk je als team samen aan een formatieve cultuur? Wat is de rol van de schoolleider om dit te faciliteren? Hoe kun jij je als leraar ontwikkelen in formatief handelen? Wat kun je inzetten om als leraar je lessen te verbeteren en je leerlingen effectiever te laten leren?
Ontdek welke stappen andere schoolleiders en leraren al hebben gezet en wissel kennis uit. Deze werkconferentie is dé plek voor iedereen die kennis heeft van formatief handelen of meer informatie hierover zoekt.
Kom denken, delen en uitwisselen!
Wat kan je verwachten?
Een interactief programma met veel inhoudelijke kennis. Je kunt meedoen met twee workshops gedurende deze middag en er is veel ruimte om uit te wisselen met collega’s. Wij brengen een zo groot mogelijke verscheidenheid aan experts rondom formatief handelen.
Voorlopig programma
Keynote door Judith Gulikers: Effectieve feedbackprocessen als onderdeel van formatief evalueren (de rol van de leraar en de leerling).
Expertsessies met o.a.:
Formatief handelen als uitgangspunt bij schoolontwikkeling op het Amadeus Lyceum – door Lennart Verton & Niels van den Berg
Geschikt voor schoolleiders, projectleiders formatief werken en leraren
Tijdens de workshop gaan we met elkaar spreken over formatief handelen als uitgangspunt bij schoolontwikkeling op het Amadeus Lyceum.
De opbrengst is dat je een beter beeld hebt Formatief Handelen inhoudt, het gezamenlijke beeld dat we daarbij hebben en het model dat we daarbij gebruiken.
Verder krijg je inzicht wat onze ervaring over de implementatie van formatief handelen op Amadeus Lyceum en welke toekomstplannen we nog hebben.
Kennismaken met retrieval practice – door Teun Kuipers
Geschikt voor leraren e.a. die nog onbekend zijn met retrieval practice
“Leren motiveert tot leren; leerlingen moeten elke les zien en ervaren dat zij aan het leren zijn.”
In deze workshop leer je wat retrieval practice precies is en welke rol het kan spelen in een formatief proces; we staan stil bij het lerende brein, de vergeetcurve, retrieval- en spaced practice en je werkt een eenvoudige werkvorm uit die je als leerkracht direct kan gebruiken in je klas of kan meegeven aan je leerlingen.
Teun vraagt je om mee te nemen: Laptop + een boek van je lesmethode
Een gemeenschappelijke taal in de school ten aanzien van formatief handelen – door Bob Hofman
Geschikt voor schoolleiders, projectleiders formatief werken & leraren
Hoe zorg je voor gemeenschappelijke taal in de school over formatief werken? Hoe zet je de stap naar formatief werken als didactisch uitgangspunt voor het onderwijs? En hoe werk je samen aan de basis van een formatieve cultuur binnen de school?
Bob Hofman was actief bij het Leerlab van Schoolinfo en ontwikkelde samen met scholen handvatten voor de dialoog over eigenaarschap van leren, betekenisvol onderwijs, betrokkenheid en verantwoordelijkheid, leiderschap en curriculum, vanuit de vraag: Wat is écht de moeite waard om te leren?
Aan de slag met peerfeedback met behulp van de 'Toolkit Leerlingenvaardigheden voor Formatief Evalueren' – door Marjoleine Dobbelaer & Edwin Buijs van de HAN
Geschikt voor leraren
In deze workshop introduceren we de Toolkit leerlingvaardigheden voor formatief evalueren. We starten met het bespreken van de voorwaarden voor het inzetten van peerfeedback en leggen deze naast jullie eigen praktijksituatie. Vervolgens geven we jullie handvatten om peerfeedback in jullie eigen praktijk in te zetten en gaan jullie zelf aan de slag met werkvormen uit de toolkit voor de voorbereiding hiervan. Als afsluiting bekijken we hoe jullie leerlingen kunnen ondersteunen om met ontvangen (peer)feedback aan de slag te gaan.
Doel bereikt? Een school in beweging (krijgen en houden) – door Rob van Tol en Corné Dekker van het Lyceum Oudehoven Gorinchem
Geschikt voor schoolleiders, projectleiders formatief werken & leraren
Vorig schooljaar was het Lyceum Oudehoven 1 van de scholen die meedeed aan het innovatietraject Formatief Werken. Tijdens deze workshop vertellen zij over de stappen die zij de afgelopen jaren hebben gezet, waaronder het uitvoeren van een pilot Formatief Werken en een leertraject voor docenten.
“We gaan dieper in op onze gemaakte keuzes en hoe de context van Lyceum Oudehoven deze keuzes heeft beïnvloed. Een belangrijke pijler hierbij is de randvoorwaarden die wij vooraf gecreëerd hebben. We geven ook aan wat er niet is gelukt, wat daar de reden van is en hoe erg dat was.”
Vanuit curriculumbewustzijn komen tot heldere leerdoelen en succescriteria – door Herman Rigter
Geschikt voor beginnende en gevorderde leraren in formatief handelen
Formatief handelen kan alleen succesvol plaatsvinden als de leerdoelen helder zijn geformuleerd voor de leerlingen en eenvoudig meetbare succescriteria zijn toegevoegd. Uitgangspunt bij het formuleren van de leerdoelen en succescriteria moet zijn dat je helder voor ogen hebt wat je jouw leerlingen wilt leren, richting het examen en als voorbereiding op het functioneren in de maatschappij. Een kritische blik op het curriculum is hierbij dus belangrijk.
In deze workshop worden handvatten aangereikt om eens kritisch te kijken naar het curriculum en om een verantwoorde set leerdoelen en succescriteria te formuleren waardoor docenten meer regie krijgen over hun onderwijsproces en leerlingen meer eigenaarschap over hun eigen leerproces. Naast een presentatie zullen de deelnemers ook zelf praktisch aan de slag gaan.
Afsluitende sessie aan de slag met intervisie of een actieplan.
Wat levert het op?
Tijdens deze conferentie worden meerdere expertsessies over verschillende onderdelen van formatief handelen aangeboden. De sessies gaan over het zetten van een volgende stap binnen je organisatie en lespraktijk. De dag geeft inspiratie en handvatten om de volgende dag in je eigen school aan de slag te gaan. De werkconferentie zorgt voor verdieping van jouw kennis over formatief handelen. Aan het eind van de werkconferentie heb je jouw visie en beleid op het gebied van formatief handelen scherper voor ogen. Ook heb je nieuwe contacten opgedaan. De werkconferentie is dé plek waar je informatie opdoet over alle facetten van formatief handelen.
Voor wie?
Schoolleiders, projectleiders en leraren die bezig zijn met formatief handelen.
Waar en wanneer?
Dinsdag 31 januari van 12.30 uur tot 18.00 uur op het Lyceum Oudehoven in Gorinchem.
Kosten?
Deelname aan de werkconferentie is kosteloos.
Meedoen?
Meld je nu hier aan voor deze werkconferentie. Je kunt je inschrijven tot 20 januari 2023.
Vragen?
Heb je vragen over deze bijeenkomst of heb je suggesties voor de invulling van de conferentie? Stuur dan een e-mail of bel naar Anne de Ruiter (annederuiter@vo-raad.nl / 06 83 67 15 63) of Loes Formsma (loesformsma@vo-raad.nl / 06 82 05 31 50).
Formatief handelen
Bij formatief handelen ligt de focus op het verzamelen van informatie om het leren te stimuleren en te sturen. Wanneer jouw school een formatieve cultuur heeft, werken teams, docenten en leerlingen formatief. Als schoolleider richt je de school en de samenwerking tussen leiding en docenten zo in dat formatief handelen optimaal wordt gestimuleerd. Als docent richt je je op de volgende stap van de leerling: Welke doelen zijn er gesteld? Waar staat de leerling ten opzichte van dit doel? Welke stappen kunnen de leerlingen en docent zetten om dichter in de buurt te komen van de gestelde doelen?
Meer weten? Ga naar onze themapagina over Formatieve cultuur.