EIGENTIJDS ONDERWIJSLERARENSCHOOLLEIDERS

Waarom les op locatie essentieel is voor examenleerlingen

Waarom les op locatie essentieel is voor examenleerlingen
Karlijn van Doorn

Alle examenleerlingen van het Walburg College krijgen les op locatie ondanks de lockdown. Hoe pakken ze dit aan? Directeur Karlijn van Doorn geeft tips.

Twee lokalen

De examenklassen van het Walburg College zijn allemaal opgedeeld: elke klas zit verspreid over twee lokalen op school met maximaal vijftien leerlingen bij elkaar. “De leraren wisselen hun aanwezigheid af in de twee lokalen; hoe ze dat aanpakken verschilt. De een geeft instructie in het ene lokaal en laat ze in het andere lokaal aan opdrachten werken, de ander streamt de instructies van het ene lokaal naar het andere”, vertelt directeur Karlijn van Doorn. Bij sommige klassen gaat dat prima zelfstandig en bij andere is extra inzet van surveillerende collega’s nodig om de leerlingen gefocust te houden.

“Zelf mogen kiezen in welk lokaal je zit en met wie, is heel fijn. Als ik me wil concentreren zonder ik me gewoon af.” – Isa, 5 havo.

Iedereen stond klaar

Ook de indeling in de lokalen ziet er anders uit dan voorheen. Alle tafeltjes staan op minstens anderhalve meter afstand. Met een extra tafel ertussen zonder stoel, zodat leerlingen niet per ongeluk of stiekem, dichter bij elkaar schuiven. Karlijn: “Dat regelden we na een van de persconferenties met zijn allen binnen een dag. Iedereen stond klaar om mee te helpen.” Inmiddels is ze gewend om ad rem te reageren op nieuwe maatregelen, want elke keer is het weer net anders. “Dan weer volledige lockdown, dan weer niet en zonder afstand houden of mondkapjes, dan weer wel maar met uitzonderingen en mét afstand houden.”

“Op school kan ik me beter concentreren. Alleen is het soms nog steeds lastig omdat leraren heen en weer lopen. Soms krijgen we op school ook gewoon les via Teams vanuit het andere lokaal.” Ivo, 6 vwo.

Beter leren op locatie

Toen Karlijn hoorde dat scholen weer dicht zouden gaan, met uitzondering voor examenleerlingen en kwetsbare leerlingen, twijfelde ze niet om daar direct mee aan de slag te gaan. “Je hoort toch van leraren dat leerlingen achterlopen. Op locatie leren ze met elkaar en van elkaar. En kun je als docent beter zien hoe de koppies staan.” Leraren kunnen bijvoorbeeld niet altijd alle leerlingen goed volgen door technische problemen, of omdat een leerling de camera uit heeft staan. Dus besloot de schoolleiding om de lokalen en roosters aan te passen (twee lokalen per klas). Ook voor kwetsbare leerlingen is ruimte gemaakt in een lokaal met begeleiding.

“Ik vind het fijn op school. Als je iets niet begrijpt is het makkelijker om uitleg te vragen en ook uitleg te ontvangen.” – Tobias, 6 vwo.

Sneller ingrijpen

Jim Ponsioen, docent Nederlands, geeft les op locatie en vindt dit essentieel voor examenleerlingen. Online blijft het behelpen volgens hem. “Vóór de coronatijd merkte ik altijd al veel onzekerheid bij examenleerlingen, maar dit jaar is dat uiteraard nog meer.” Bij een fysieke les zijn de twijfels van leerlingen volgens hem zichtbaarder dan online. “Je kunt direct ingrijpen wanneer je vraagtekens ziet bij de leerlingen en het is eenvoudiger voor leerlingen om even snel een vraag te stellen.”

Communiceren over een constant veranderende situatie – hoe doe je dat?

Karlijn: “Leraren, ouders en leerlingen werden overspoeld met nieuwsberichten over telkens weer nieuwe maatregelen of bijvoorbeeld een besmetting. Nu versturen we al het nieuws in één grote mail, eens per week. Zo weet iedereen wanneer ze nieuws kunnen verwachten en ook dat ze altijd in die ene e-mail alle informatie terug kunnen vinden. Dat is veel rustiger en overzichtelijker.”

Pendelen

Het lesgeven in twee lokalen doet Jim door te starten in de ene groep met een korte instructie waarna de leerlingen direct aan de slag kunnen. Jim: “Vervolgens ga ik naar het tegenoverliggende lokaal en instrueer ik daar iets langer en bespreek ik een eerste opdracht.” Daarna pendelt hij tussen de twee lokalen en wisselt af in opdrachten bespreken, instructie geven of filmpjes laten zien. “Het is verre van ideaal, maar tegelijk kan ik wel alle stof behandelen die nodig is.” Het valt hem op hoe snel de leerlingen zich schikken naar de situatie en dat ze beter werken dan voor deze lockdown. Volgens hem werken ze sneller en effectiever.

“Nu we ook allemaal alleen zitten kan ik me een stuk beter focussen. Dit is dus eigenlijk zelfs een voordeel. Online ben je binnen no-time afgeleid.” – Jazzebelle, 5 havo

Positieve toon

De coronamaatregelen – mondkapjes op in de gangen en overal anderhalve meter afstand – zijn in de lokalen goed te controleren, maar op de gangen en tijdens pauzes is het lastiger. Karlijn: “De verschillende afdelingen zitten in andere delen van het gebouw. En lokalen blijven ook open tijdens pauzes, zodat leerlingen zich verspreiden.” Jim maakt zich al vanaf het begin van de coronacrisis zorgen: “Ik ben enorm alert op die anderhalve meter vanwege mijn gezondheid en dat is op het schoolplein moeilijk te handhaven.” Volgens Karlijn is het daarom belangrijk om die taak met zijn allen op te pakken en vaker door de gangen te lopen. Ze raadt daarbij een positieve toon aan tegenover de leerlingen: “Als ze me zien, gaan de mondkapjes weer netjes op, dan zeg ik hoe fijn het is dat ze eraan denken. Straffen werkt hierbij echt niet. De situatie is al lastig genoeg.”

“Een uitdaging is om het leuk te houden op school omdat we nu ook afstand van elkaar moeten houden. Daardoor zijn de pauzes en lessen een stuk minder leuk.” – Nick, 5 havo

Prioriteiten

Over het centraal schriftelijk examen van dit jaar is voor Karlijn nog niet veel duidelijk. Zo ver vooruit kijkt ze niet meer. Maar intussen zorgt ze er wel voor dat de leerlingen toch zo goed mogelijk voorbereid zijn. Karlijn: “De belangrijkste prioriteit van dit moment zijn de schoolexamens. Daar hebben we wel invloed op en dat is ook een van de redenen dat de examenleerlingen op school zitten, zodat we ze er zo goed mogelijk doorheen helpen.”

Meer lezen

Heb jij vragen over afstandsonderwijs?

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp? Neem contact met ons op en we helpen je verder.

contact

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de Voortgezet Leren nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden:

Meld je aan