DIGITALE VAARDIGHEDENLERARENSCHOOLLEIDERSTEAMLEIDERS

Van ‘pubquiz’ tot ‘quarantaine kwartet’: zo bevorder je sociale interactie

Van ‘pubquiz’ tot ‘quarantaine kwartet’: zo bevorder je sociale interactie
Iona van der Linden

Leerlingen van het Dr. Nassau College in Norg missen elkaar, de school én de leraren. Daarom stimuleert de school op allerlei manieren – via digitale pauzes, een pubquiz en gezamenlijke opdrachten – de sociale interactie.

Iedereen een groepsapp

van pubquiz tot quarantaine kwartet - zo bevorder je sociale interactie

Richard Gerding

“We zijn een kleine school en hechten veel waarde aan contact met onze leerlingen”, vertelt vestigingsmanager Richard Gerding. “Ze krijgen gepersonaliseerd onderwijs en zijn gewend met leerdoelen te werken. Leraren leggen geen taken op, maar helpen hen bij die leerdoelen. Dat missen ze, net als het contact met hun klasgenoten. Daarom hebben we de communicatie met leerlingen, ouders en vakdocenten vanaf de sluiting van de school serieus opgepakt. Elke klas heeft een groepsapp en de leraren onderling ook.” Het onderwijs op afstand loopt goed en de school besloot om het gewone lesrooster aan te houden. Wel werden de lessen tot een half uur ingekort. De dagelijkse ‘basegroup’ (dagstart) en de wekelijkse coachgesprekken gaan gewoon door.

Vertrouwde structuur

“De ‘basegroup’ is een soort incheckmoment voor de leerlingen”, vertelt Iona van der Linden, docente Nederlands. “Alle klassen beginnen er om tien voor negen mee maar de leerlingen kunnen al eerder in hun digitale basegroup inloggen. Ze vinden het heel fijn dat ze dan alvast met elkaar kunnen kletsen. Na het lerarenoverleg in onze digitale docentenkamer log ik in. In de ‘basegroup’ vraag ik altijd hoe het gaat, doe ik zo nodig mededelingen en nemen we de dag en het rooster door. Dat duurt nu ongeveer een kwartier in plaats van een half uur, maar biedt wel een vertrouwde structuur.”

“Digitale pauzes in het rooster helpen om de sociale interactie te vergroten”

Ongezellig

De wekelijkse coachgesprekken van een kwartier per leerling vinden nu ook via Teams plaats. “Als leerlingen daar behoefte aan hebben, kan de coach een extra individueel coachgesprek of een groepsgesprek inplannen”, aldus Richard. Uit de coachgesprekken komt veel feedback over hoe leerlingen de huidige situatie ervaren. “Ik kan me beter concentreren, maar het is wel ongezellig”, zegt bijvoorbeeld Alysa uit klas 2 van de mavo. Dat vindt haar klasgenootje Sanne ook: “Ik vind het niet erg dat de lessen zo doorgaan maar ik mis de mensen.” En leerling David zegt: “Les op afstand werkt wel, maar ik mis de school.”

Digitale pauzes

Digitale pauzes in het rooster helpen om de sociale interactie te vergroten. Voor elke klas is een kwartier pauze in Teams ingepland waaraan alleen leerlingen kunnen deelnemen. Omdat er behoefte aan interactie is, heeft Richard ook met de onderwijsassistenten nagedacht over meer digitale en interactieve activiteiten. “We starten deze week met een dagelijkse pubquiz en willen andere ideeën zoals ‘challenges’, een bingo en/of sportieve opdrachten verder uitwerken”.

‘Quarantaine kwartet’

Richard deed ook de oproep aan alle leraren om te kijken hoe ze in hun lessen samenwerking tussen de leerlingen kunnen stimuleren. “Een mooi voorbeeld is het ‘quarantaine kwartet’”, vertelt hij. “Dan moeten vier leerlingen een bestaand muziekstuk begeleiden met een instrument of met potten of pannen. Dat nemen ze dan op en plaatsen ze in de groepsapp.” Iona’s leerlingen komen ook zelf met creatieve ideeën. “Mijn mavo-3-leerlingen moeten voor het onderdeel spreekvaardigheid in het PTA een debat houden”, vertelt ze. “Ze werken dan in groepjes en organiseren zelf videoconferenties. Dat nemen ze op en leveren ze in via onze learning portal, waarna ik er feedback op geef.”

“Leerlingen missen de sociale interactie maar ze kunnen zich ook beter concentreren”

Wc-rol door het beeld

Leerlingen beantwoorden ook elkaars vragen als Iona tijdens een instructie haar scherm deelt. “Ik kan dan even niet in de chat en als ik dan mijn scherm sluit, zie ik dat ze elkaars vragen beantwoorden. Dat is mooi om te zien.” In de groepsapp komen ook ideeën voorbij om met elkaar een uitdaging aan te gaan. Iona: “Eén van de leerlingen stelde voor om een wc-rol van links naar rechts door het beeld naar elkaar te schieten. Hij zou dan van al die filmpjes één film maken en die in de groepsapp plaatsen. Leerlingen zoeken dus ook zelf interactie.”

Nieuwe kansen

Iona zelf mist het persoonlijke contact met haar collega’s natuurlijk ook. “Het gekke is wel dat we nu veel intensiever met elkaar overleggen en ervaringen via videoconferenties delen. We zijn bewuster met elkaar in contact en houden natuurlijk ook een digitale vrijdagmiddagborrel.” Richard vindt het bijzonder om te zien hoe in een situatie van chaos nieuwe kansen ontstaan. “We zijn in staat om heel snel zaken te organiseren en alle ervaringen die we nu opdoen, nemen we straks mee. Leerlingen missen de sociale interactie, maar zeggen ook dat ze zich thuis beter kunnen concentreren. Je hoeft dus niet per se in een klaslokaal te zitten tijdens een instructie en daar gaan we als alles weer ‘normaal’ is, zeker wat mee doen.”

Tips

  • Communiceer goed met leerlingen, ouders en leraren en gebruik middelen zoals WhatsApp en Microsoft Teams om met elkaar in contact te blijven.
  • Google op ‘pubquiz’ en laat je inspireren; laat de leerlingen bijvoorbeeld beroemde personen herkennen of raden welk muziekfragment ze horen.
  • Bedenk welke opdrachten leerlingen met elkaar kunnen maken; via Teams kunnen ze zelf heel eenvoudig een overleg inplannen.
  • Organiseer digitale pauzes voor leerlingen tussen de lessen in, die alleen voor leerlingen toegankelijk zijn.

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp of wil je tips en ervaringen delen met andere collega’s? Op Edualdo.nl delen leraren uit het vo én po hun vragen en antwoorden over allerlei onderwerpen, zoals lesgeven op afstand.

Deel dit bericht

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp? Neem contact met ons op en we helpen je verder.

Contact

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de Voortgezet Leren nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden:

Meld je aan voor de nieuwsbrief