ORGANISATIEONTWIKKELINGLERARENSCHOOLLEIDERSTEAMLEIDERS

Tips om ontwikkelingen na een crisis te behouden en te versterken

Tips om ontwikkelingen na een crisis te behouden en te versterken

De coronacrisis dwong veel scholen om op korte termijn andere vormen van onderwijs te bedenken en te organiseren. Maar hoe behoud en versterk je de ontwikkelingen die zijn ontstaan tijdens het afstandsonderwijs, nu de schoolgebouwen weer open zijn? Hoe maak je een keuze en wie neem je hierin mee? Lees de praktijkvoorbeelden van een aantal scholen uit de afgelopen periode.

Urgentie als hefboom voor onderwijsontwikkeling

Het Greijdanus in Meppel had net een 80-minutenrooster ingevoerd, toen de coronacrisis losbrak. Vestigingsdirecteur Ton Sebens: “Werken op afstand was al verandering genoeg, dus de bestaande structuur wilden wij vasthouden. En we wilden de ontwikkelingen waarmee we al bezig waren, zo veel mogelijk behouden.” Het innovatieteam op school werd daarom samen met het MT gevormd tot corona-crisisteam. Met leraren, leerlingen en teamleiders werd bijna dagelijks overlegd over wat goed ging, wat er beter kon en wat daar concreet voor nodig was.

Fulltime ondersteuning

Daarbij kregen collega’s fulltime ondersteuning van Erna Oosterbroek, voorzitter van het innovatieteam en docentbegeleider. “Urgentie blijkt een enorme hefboom om dingen voor elkaar te krijgen”, vertelt Erna. “Als je collega’s iets nieuws wil laten proberen, werkt het heel krachtig als je direct van een collega hoort hoe het werkt in de praktijk.” Ook zoekt Erna zelf hoe ze de schoolambities kan koppelen aan wat leraren nodig hebben. “Omdat alles op afstand ging, merkte ik dat collega’s meer formatief wilden werken. Ik kom dan met concrete voorbeelden over hoe ze peer-feedback kunnen inzetten. Dat werkt goed bij afstandsonderwijs, maar ook als de school weer open is.”

De zoektocht naar goed onderwijs na de zomervakantie

Toen de deuren van het Van Maerlantlyceum in Eindhoven begin juni weer opengingen, bleef het digitale onderwijs op afstand vooralsnog leidend. Schoolleider Emmeken van der Heijden: “We besloten ons te focussen op wat didactisch nodig was en tegelijkertijd te onderzoeken hoe we het onderwijs na de zomer wilden inrichten.” De school was al drie jaar bezig met de voorbereidingen om meer maatwerk te bieden en daarbij digitale middelen in te zetten. Het nieuwe schoolplan was net af. Emmeken: “Door corona is dat in een stroomversnelling geraakt. Er zijn leerlingen die veel verantwoordelijkheid hebben laten zien. Maar er zijn ook leerlingen die de structuur van school missen. Dit zijn dus twee goede argumenten om met een gedifferentieerde aanpak door te gaan en de fysieke mogelijkheden van het schoolgebouw te benutten als het nodig is.”

Scenario’s toetsen

Samen met haar onderwijsteam werkt Emmeken aan een plan. “Ik zie aanknopingspunten in een aantal didactische scenario’s van het hbo. Daar definiëren ze onderwijs als een combinatie van een digitale en fysieke campus.” De school onderzoekt verschillende mogelijkheden en toetst deze bij leerlingen, leraren en ouders. Volgens Emmeken is het cruciaal om hen mee te nemen in de keuzes. “We vragen alle leerlingen, leraren én ouders om wekelijks een evaluatieformulier in te vullen en feedback te geven. Elke week bespreken we met een speciaal opgericht onderwijsteam de feedback en voeren we eventuele veranderingen door.”

Met scholingsprogramma meer regie over balans werk-privé

Het Isendoorn College in Warnsveld startte twee jaar geleden met onderwijsvernieuwing. Doelen zijn betekenisvoller onderwijs geven, leerlingen meer regie over hun eigen proces laten nemen en meer rust in de school door een verlengde schooldag en minder leswisselingen. Flink wat veranderingen die een andere manier van werken van leraren vragen, en toen kwam ook nog de coronacrisis. Interimschoolleider Yvonne Gerridzen hield een uitgebreide enquête onder de ruim 120 leraren over hoe het lesgeven op afstand beviel. Daaruit bleek onder meer dat leraren het lastig vonden om een goede balans tussen werk en privé te vinden. Yvonne: “De resultaten van de enquête worden verwerkt in een nieuw scholingsprogramma voor 2020-2021, dat een MT-lid samen met leraren samenstelt.”

Zelf een keuze maken

Komend schooljaar volgen leraren tijdens acht ontwikkelmiddagen dit programma. Ze maken in overleg met hun afdelingsleider een keuze uit de ‘menukaart’. Daarop staan mogelijkheden als meer oplossingsgericht werken, hoe motiveer je leerlingen, actief feedback geven en formatief handelen. “Het is een goede zaak dat we zelf een keuze kunnen maken, want niet alle leraren hebben dezelfde ontwikkelbehoefte”, vindt Anel Jonkman, lerares lichamelijke opvoeding en mentor havo 5. Yvonne: “De leraren krijgen in groepjes training van interne en externe experts in een van de onderdelen. Daarbij hoort het nemen van regie en het leren om grenzen te stellen. Het ‘werken aan een goede balans’ krijgt daarin dus ook een plek, bijvoorbeeld in ‘Oplossingsgericht werken’ en ‘Nieuw onderwijs; hoe doe ik dat?’”

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp of wil je tips en ervaringen delen met andere collega’s? Op Edualdo.nl delen leraren en schoolleiders uit het vo én po hun vragen en antwoorden over allerlei onderwerpen.

Deel dit bericht

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp? Neem contact met ons op en we helpen je verder.

contact

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de Voortgezet Leren nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden:

Meld je aan