EIGENTIJDS ONDERWIJSORGANISATIEONTWIKKELINGLERARENSCHOOLLEIDERSSTAFMEDEWERKERSTEAMLEIDERS

Terra VO Oldekerk kiest voor duidelijkheid

Terra VO Oldekerk kiest voor duidelijkheid
Afbeelding: Infographic van Terra VO Oldekerk

Onderwijs dat na 1 juni deels op afstand plaatsvindt, vraagt om een extra duidelijke structuur, is de ervaring bij Terra VO Oldekerk. Voor de communicatie met leerlingen en ouders zet schoolleider Bert-Jan Groenewolt infographics in. Een mooie oplossing, vindt universitair hoofddocent Femke Geijsel.

Bert-Jan Groenewolt

“Toen de scholen dicht gingen, wisten wij meteen dat we niet moesten proberen de gewone schooldag online te imiteren”, zegt Bert-Jan, afdelingsdirecteur van de vmbo groen-school. “Onze leerlingen hebben veel behoefte aan structuur. Voor hen is de relatie met de leraar belangrijk: die schept de duidelijke kaders waarbinnen onze leerlingen het beste leren. Online is de afstand groter. Ter compensatie hebben wij de structuur van het online onderwijs overzichtelijker gemaakt, met een weekrooster waarin leerlingen maar twee tot drie vakken per dag hebben. Voor elk vak is er wekelijks één online les via Teams en één thuiswerkles die leerlingen zelfstandig maken.” Dat heeft goed gewerkt, zo blijkt uit een enquête onder leerlingen en reacties van leraren.

‘We hebben de structuur van het online onderwijs overzichtelijker gemaakt’

Deels online, deels op school

De enquête-uitkomsten hebben mede bepaald hoe het onderwijs op Terra VO Oldekerk er na 1 juni uitziet. Bert-Jan: “De vakken waar leerlingen het meest tevreden over zijn, houden we online: mens & maatschappij en mens & natuur. Leerlingen zijn vooral positief over de duidelijke uitleg bij deze vakken. We gaan met ze doorpraten om te ontdekken waar dat precies in zit.” Naast de online lessen volgen leerlingen na 1 juni wekelijks twee dagdelen les op school.

Drie prioriteiten

Bij de invulling van de dagdelen op school hebben leraren een belangrijke stem gehad. “Met een online vragenlijst in Microsoft Forms hebben we gepeild waar zij de tijd aan willen besteden”, zegt Bert-Jan. “Daar kwamen drie prioriteiten uit: persoonlijk contact tussen mentoren en leerlingen en tussen leerlingen onderling, de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde, en de beroepsgerichte en praktijkvakken die we niet online kunnen aanbieden, zoals het profielvak groen, techniek en koken.”

Dagstart

Het persoonlijke contact krijgt straks vorm in de dagstart waarmee elk dagdeel op school begint. Deze dagstart vindt plaats in de mentorgroep. Op Terra VO Oldekerk hoeven maar een paar groepen te worden gesplitst: “Onze klassen zijn gemiddeld relatief klein en we hebben genoeg ruimte in de lokalen om aan de 1,5-meter-regel te voldoen”, zegt Bert-Jan. In het eerste kwartier van de dagstart wisselen leerlingen ervaringen uit. Daarna volgt een halfuur keuzewerktijd. Leerlingen werken dan aan eigen taken, maar binnen de mentorgroep en onder begeleiding van de mentor.

1,5 meter afstand houden

Op zoek naar inspiratie hoe je 1,5 meter afstand houdt op school? Bekijk de ideeën die verschillende scholen hebben aangedragen.

Carrousel

Na de dagstart krijgen de leerlingen korte lessen Nederlands, Engels en wiskunde. Bert-Jan: “Dat wordt een carrousel van 30 minuten les per vak. Leraren maken een rondje langs de klassen. Zij benutten de tijd vooral voor instructie en formatief handelen: waar staan de leerlingen, waar is een inhaalslag nodig?” Tijdens de dagstart en de kernvakkencarrousel blijven leerlingen in hun lokaal. Daarna gaan ze via een vaste looproute en aparte ingang naar de vleugel met praktijklokalen, waar ze tot slot een praktijk- of beroepsgericht vak volgen.

‘Gebruik leerlingentaal, ouders lezen over de schouders van hun kinderen mee’

Infographics

Niet alleen de structuur van het onderwijs in coronatijd, ook de communicatie daarover moet extra helder zijn, vindt Bert-Jan. Omdat beeld daarbij helpt, gebruikt Bert-Jan infographics om leerlingen en ouders te informeren. Na eerdere infographics over de start van het online onderwijs heeft hij nu een infographic gemaakt over het onderwijs na 1 juni. Infographics kan iedereen makkelijk zelf maken in Word, zegt Bert-Jan. “Gebruik waar mogelijk beelden, het liefst in lijn met je huisstijl. Kies daarnaast voor leerlingentaal; ouders lezen over de schouders van hun kinderen mee. En laat je niet verleiden om te veel te vertellen. Beperk je tot wat écht noodzakelijk is.”

‘Kleed je rooster uit tot de essentie’

Femke Geijsel

Femke Geijsel

Bert-Jan Groenewolt was een van de schoolleiders die reageerden op een vraag op LinkedIn: zijn er ook scholen die hun structuur van roosters en lessen aanpassen? Die vraag kwam van Femke Geijsel, universitair hoofddocent schoolontwikkeling aan de Radboud Docenten Academie.

“Met een paar vereenvoudigingen in de structuur wordt afstandsonderwijs veel overzichtelijker voor leraren en leerlingen”, zegt Femke. “Door je rooster uit te kleden tot de essentie kunnen leerlingen zelf de tijd voor thuiswerkopdrachten indelen en zich beter concentreren op hun werk. Leraren kunnen zich concentreren op het ontwerpen van goede, korte lessen en het structureren van thuiswerkopdrachten. Er is meer tijd voor samenwerking tussen leraren én voor hulp aan leerlingen die dat nodig hebben.”

Antwoorden zoeken

Uit reacties die Femke van schoolleiders krijgt, blijkt dat velen zich momenteel de vraag stellen: wat is de kwaliteit van wat we doen, wat willen we vasthouden? “Iedere schoolleider kan voor zich antwoorden zoeken, maar de sector heeft ook een gezamenlijk antwoord nodig”, zegt Femke. Daartoe ontwierp zij een vragenlijst die scholen bij leerlingen kunnen afnemen. Terra VO Oldekerk baseerde zijn enquête op deze lijst.

Schouder aan schouder

Femke concludeert uit de reacties ook dat het professionele vertrouwen tussen schoolleiders en leraren is gegroeid: “Normaal vraagt het voorbereiden van ‘iets nieuws’ veel aandacht: het is niet verstandig om alles zomaar om te gooien en het is mensen eigen om aan dingen gewend te zijn. Maar nu is voor iedereen bijna niets meer zoals het was. Dat verbindt. Leraren en schoolleiders staan meer dan ooit schouder aan schouder om afstandsonderwijs op de rit te krijgen. De samenwerking is intensiever dan ‘normaal’ en gaat meer over de onderwijsinhoud en het leren van leerlingen. Dat is ook tekenend aan de infographics van Bert-Jan. Daar schuilt onderwijs-knowhow in en samenwerking met zijn team. Oftewel: gedeeld onderwijskundig leiderschap.”

Meer verhalen van schoolleiders zijn onder andere hier te vinden. Ervaringen uitwisselen in een besloten omgeving kan op Edualdo.

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp? Neem contact met ons op en we helpen je verder.

contact

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de Voortgezet Leren nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden:

Meld je aan