Speeddate

Speeddate

Aantal deelnemers: een even aantal deelnemers, minimaal 2

Wat heb je nodig: een rustige ruimte zonder al te veel ruis, waar twee mensen recht tegenover elkaar op gelijke hoogte kunnen zitten

Duur: afhankelijk van het aantal deelnemers. Ga uit van ongeveer een half uur per sessie en maximaal 5 minuten per gesprek

Door speeddates te organiseren voor leraren op school, met collega’s van andere onderwijsinstellingen of voor leerlingen onderling stimuleer je kennisdeling. Doordat een speeddate één op één heel persoonlijk is, leer je elkaar snel goed kennen en blijft de informatie die je opdoet beter hangen. Begin het gesprek luchtig en eindig wat zwaarder met inhoudelijke vragen.

Vragen die je kunt stellen zijn:

  • Wat weet ik waarschijnlijk nog niet van jou?
  • Waar word je heel enthousiast van?
  • Waar kun je hulp bij gebruiken?
  • Waar ben je wel eens onzeker over?
  • Wat zou je van mij willen weten?
  • Wat is de beste tool die je de afgelopen tijd hebt gebruikt?
  • Wat is je beste tip als je wilt gaan differentiëren?

Tip: ben je nog niet uitgesproken of was het een erg leuk gesprek? Plan dan zelf een vervolgdate in om jullie sessie af te maken.

Deze werkvorm komt uit het boekje Samen sterker – hoe deel ik mijn kennis met collega’s. In dit boekje staan nog meer werkvormen beschreven.

Deel dit bericht