PROFESSIONALISERINGPROFESSIONELE LEERCULTUURLERARENSCHOOLLEIDERSSTAFMEDEWERKERS

Samen effectief!

Samen effectief!

Met het spel Samen effectief kun je op een laagdrempelige manier een kennismakings- of verdiepingsgesprek starten, het ijs breken of van perspectief wisselen in jouw (project)team. Zo verstevig en verdiep je de samenwerking, op school én online. Dit spel is ontwikkeld door een ontwikkelteam van Voortgezet Leren.

Hoe werkt het?

Je speelt het spel met minimaal 4 en maximaal 20 collega’s. Het spel bestaat uit kaarten die verdeeld zijn in zeven verschillende categorieën, bedoeld voor verschillende situaties. Op iedere kaart staat een vraag of opdracht voor jezelf of een medespeler. Het doel van dit spel is dus om elkaar spelenderwijs beter te leren kennen. Download hieronder per categorie de spelkaarten, print ze uit en speel met collega’s Samen effectief.


Start-kaarten

Deze kaarten gebruik je om nader kennis te maken met je collega’s.

Download de start-kaarten, knip ze uit en speel het spel als volgt:

  • Begin een bijeenkomst met een verrassingselement: laat iemand een vraag voor jou kiezen en geef antwoord. Of laat alle aanwezigen een vraag van de stapel pakken en kort beantwoorden.
  • Je kunt er ook voor kiezen om een paar kaarten over kleine groepjes te verdelen, zodat collega’s de vragen in twee-, drie- of viertallen kunnen bespreken. Zorg daarna voor een plenaire terugkoppeling: wat is de spelers opgevallen?
  • Hang een vraag van de week op in de docentenkamer of zet een vraag (en antwoord) in de nieuwsbrief.

Start-kaarten afbeelding

Team-en-ontwikkeling-kaarten

Deze kaarten geven inzicht in jullie team en project.

Download de team-en-ontwikkeling-kaarten, knip ze uit en speel het spel als volgt:

  • Een speler pakt een kaart en leest deze hardop voor. Alle spelers schrijven vervolgens binnen drie seconden hun antwoord op een (digitale) post-it op.
  • Zorg daarna voor een plenaire terugkoppeling. Welk cijfer geven collega’s de samenwerking? Hoe zien zij het doel van de ontwikkeling? En hoe vinden ze dat jullie er als team voor staan?
  • Door deze vragen te beantwoorden kom je erachter hoe iedereen tegen de samenwerking aankijkt. Speel zo verschillende rondes.

Team-en-ontwikkeling-kaarten afbeelding

 

Stap-verder-kaarten

Deze kaarten geven verdieping op de team-en-ontwikkelings-kaarten.

Download de stap-verder-kaarten, knip ze uit en speel het spel als volgt:

  • Een speler pakt een kaart en leest deze hardop voor. Alle spelers schrijven vervolgens binnen drie seconden hun antwoord op een (digitale) post-it op.
  • Zorg daarna voor een plenaire terugkoppeling. Welk cijfer geven collega’s de samenwerking? Hoe zien zij het doel van de ontwikkeling? En hoe vinden ze dat jullie er als team voor staan?
  • Door deze vragen te beantwoorden kom je erachter hoe iedereen tegen de samenwerking aankijkt. Speel zo verschillende rondes.
  • Let op: snelheid zorgt hier vaak voor extra wijsheid! Meer denktijd voor de spelers komt het spel niet altijd ten goede.

Stap-verder-kaarten afbeelding

Perspectief-kaarten

Deze kaarten gebruik je om van perspectief te wisselen in de groep.

Download de perspectief-kaarten, knip ze uit en speel het spel als volgt:

  • Deze variant kun je spelen met minstens drie deelnemers.
  • Verdeel allereerst blind de zes verschillende rollen onder de spelers. De rollen zijn: leerling, docent, leidinggevende, ouder, minister van onderwijs en Bassie en Adriaan*.
  • Pak vervolgens om de beurt een kaart van de stapel, lees de stelling of vraag voor en ga met elkaar in gesprek over het onderwerp. Het is de bedoeling dat de spelers zich inleven in hun rol en vanuit dat perspectief met elkaar discussiëren.
  • Tip: breng eventueel van tevoren in beeld:
    • hoe iedere rol door de spelers gezien wordt op school;
    • en welke rol precies voor welke belangen opkomt.

* Bassie en Adriaan hebben als doel: altijd blijven lachen. Hoe krijg je dat dan voor elkaar? Wat zouden zij doen?

Doe-kaarten

Deze kaarten zet je in als ijsbreker of als onderdeel van een speeddate.

Download de doe-kaarten, knip ze uit en speel het spel als volgt:

  • Begin een bijeenkomst met een verrassingselement: laat iemand een vraag voor jou kiezen en geef antwoord. Of laat alle aanwezigen een vraag van de stapel pakken en kort beantwoorden.
  • Je kunt er ook voor kiezen om een paar kaarten over kleine groepjes te verdelen, zodat collega’s de vragen in twee-, drie- of viertallen kunnen bespreken. Zorg daarna voor een plenaire terugkoppeling: wat is de spelers opgevallen?
  • Hang een vraag van de week op in de docentenkamer of zet een vraag (en antwoord) in de nieuwsbrief.

Dilemma-kaarten

Deze kaarten zijn out-of-the-box en halen je uit je gewone denkpatroon.

Download de dilemma-kaarten, knip ze uit en speel het spel als volgt:

  • De speler pakt twee kaarten van de stapel en leest de stellingen die daarop staan hardop voor. De speler moet kiezen welke van de twee opties voor hem het beste is. De speler legt zijn keuze vervolgens uit. Waarom heeft hij/zij voor deze optie gekozen? En waar zat voor hem/haar het dilemma?
  • Gebruik deze kaarten als opwarmer of energizer tijdens een bijeenkomst. De kaarten lenen zich ook goed voor de start van je vergadering.

Dat-zou-ik-altijd-nog-eens-willen-weten-kaarten

Deze kaarten geven verrassende en nieuwe inzichten.

Download de dat-zou-ik-altijd-nog-eens-willen-weten-kaarten, knip ze uit en ga speel het spel als volgt:

  • Een speler pakt een kaart van de stapel en leest de vraag hardop voor. Iedereen denkt eerst zelf na over zijn/haar antwoord en schrijft het in steekwoorden op een post-it. Bespreek de antwoorden van de deelnemers vervolgens plenair.
  • Variant voor een grotere groep: verdeel de groep in viertallen en vraag per groepje om de meest interessante antwoorden op te schrijven. Deel deze antwoorden vervolgens plenair en ga hierover met elkaar in gesprek.

Meer weten?

Heb je vragen over Samen effectief? Neem dan contact op via info@voortgezetleren.nl of 030 – 232 4880.

Deel dit bericht