EIGENTIJDS ONDERWIJSPROFESSIONALISERINGLERARENSCHOOLLEIDERS

RSG Sneek houdt kwaliteit lessen hoog door wekelijks overleg en lesbezoeken

RSG Sneek houdt kwaliteit lessen hoog door wekelijks overleg en lesbezoeken
Inge Elzinga (l) en Laura van Dasselaar

Of een les nu fysiek, online of een combinatie van beide is, als docent en teamleider wil je dat de kwaliteit hoog is. Hoe bewaak en verhoog je deze kwaliteit? Vmbo basis en kader van RSG Sneek werkt er continu aan en geeft leraren daarbij de vrijheid om zelf – binnen kaders – hun lessen in te vullen.

“Een les is wat ons betreft van goede kwaliteit wanneer er geleerd wordt door iedereen en wanneer de les energiek is. Dat geldt voor zowel fysieke als online lessen”, vertelt teamleider vmbo-bk Laura van Dasselaar. “Ook gelden dezelfde afspraken. Zo moet het lesdoel bekend zijn, heeft een les een start, midden en een afsluiting en evalueer je aan het eind of het lesdoel bereikt is. Een online of hybride les een les die gevolgd wordt door leerlingen in de klas én thuis online duurt dertig minuten. Leerlingen hebben hun camera aan. Daarbij helpt het om goed te formuleren: ‘ik wil je graag zien’ in plaats van ‘je camera moet aan’. Op die manier houden we beter in beeld hoe het met de leerlingen gaat.”

Q&A

“De kwaliteit van de online lessen was tijdens de eerste lockdown meteen best hoog”, vervolgt Laura. Hoe pakten ze dat aan? “Aan ons al bestaande wekelijkse teamoverleg voegden we één of meer Q&A’s (‘question and answer’) per week toe om knelpunten te bespreken. . Door met elkaar te bespreken wat er minder goed, maar vooral wat er góed gaat, helpen en inspireren leraren elkaar in hun aanpak. Ze lopen tegen dezelfde vraagstukken aan, maar verschillen in vakinhoud en aanpak. Je bent als teamleider geneigd om te vertellen wat er moet gebeuren en hoe. Maar je wilt juist de mensen zelf in positie brengen en hen niet beperken. Ik bewaak de hoofdlijnen, faciliteer en schep de voorwaarden wanneer nodig.” Laura haalt haar inspiratie onder meer uit de review die het Project Leren Verbeteren anderhalf jaar geleden organiseerde, Stichting Leerkracht en de Leiderschapscafés van Schoolleiders voor de Toekomst.

Laura: “Ontwikkeling op het gebied van leskwaliteit is óók belangrijk in deze tijd.”

Interactief

De leraren krijgen de vrijheid om binnen de gestelde kaders zelf hun lessen vorm te geven. “Dat maakt het afwisselend voor de leerlingen”, vindt lerares economie en mentor Inge Elzinga. Ze betrekt leerlingen bewust bij de les. “Ik maak gebruik van LessonUp, toon filmpjes, gebruik veel voorbeelden en maak het interactief. De leerlingen thuis letten goed op omdat ze weten dat ik hen tijdens de les ook vragen stel. Aan het eind van de les geven leerlingen met behulp van een smiley aan in hoeverre zij vinden dat het leerdoel is bereikt. Op basis daarvan kan ik doorvragen, onderwerpen zonodig herhalen of verrijking aanbieden. In een fysieke les heb je sneller in de gaten of een leerling het goed heeft begrepen. Maar door de online interactie en verschillende momenten heb ik hier ook tijdens de hybride les zicht op.”

Flitsbezoeken

Om leraren te begeleiden en te coachen, brengt Laura regelmatig flitsbezoeken. “Ik schiet zo’n vier keer per week het klaslokaal of de online les in. Dat doe ik aangekondigd, maar ook spontaan. Ik kijk wat er gedaan wordt en hoe de energie is. Vervolgens bespreek ik dat op een informele manier met de leraar. Meestal loopt die achteraf even mijn kamer binnen. Het is nadrukkelijk geen beoordeling, je moet het meer zien als ondersteuning. Deze flitsbezoeken deed ik al voor de eerste lockdown. Het is iets wat bij veel scholen minder prioriteit lijkt te hebben nu de waan van de dag groot is, maar ik vind het juist belangrijk om het nu te blijven doen. We willen ons blijven ontwikkelen. Door een traject vanwege een onvoldoende beoordeling van de inspectie vier jaar geleden, staat ons team sowieso al in de ontwikkelstand. Daar plukken we in deze coronatijd de vruchten van. Inmiddels is de beoordeling overigens weer positief.”

Deur staat open

Laura stimuleert ook intercollegiaal lesbezoek. “Ik heb al diverse collega’s bezocht en zij mij”, zegt Inge. “Mijn deur staat letterlijk open. We complimenteren elkaar over wat goed gaat en geven elkaar tips. Het is een positieve ervaring. Dat werkt door in hoe ik lesgeef. Als ik een toets nakijk, kijk ik ook naar wat er goed gaat en gebruik ik een groene pen. Eerst waren de deuren van de lokalen vaker dicht en waren er meer eilandjes. Dat is nu anders, zelfs in deze periode.”

Inge: “Intercollegiale lesbezoeken zijn een positieve ervaring, we complimenteren elkaar over wat goed gaat.”

Hybride lessen

Op dit moment gaan de leerlingen de helft van de week naar school. Kwetsbare leerlingen zijn iedere dag welkom. De lessen zijn hybride. Laura: “De keuze voor hybride is bewust gemaakt, op deze manier zien we de leerlingen het meest. Het helpt dat we kleine klassen hebben, variërend van vijftien tot vierentwintig leerlingen.” Uit online toetsen blijkt dat de meeste leerlingen geen vertraging hebben opgelopen. “Wanneer een leerling het niet bij kan benen, mag hij of zij hele dagen naar school komen en bieden we extra begeleiding. Ik zie ook geen problemen voor het overgangsbeleid. We kunnen goed beargumenteren of iemand over kan of niet. Daarin geven we straks een eerlijk en bij de leerling passend advies.”

Minder afleiding

Kan een online les net zo goed zijn als een fysieke les? “De kwaliteit van de online lessen is even hoog, maar het geeft mij minder voldoening”, antwoordt Inge. “Ik mis de reactie op een grapje, de interactie.” “Het hangt af van aan wie je het vraagt”, reageert Laura. “Uit een enquête onder leerlingen en ouders na de eerste lockdown bleek dat 20 procent van de leerlingen moeite had om de verbinding te houden, terwijl 30 procent het thuisonderwijs fijn vond, omdat er minder afleiding was. Dat zet ons aan het denken voor de toekomst. Nu we gedwongen zijn om onze lessen anders in te richten, is het zaak het goede te behouden. Het is nu vooral belangrijk voldoende aandacht te geven aan de sociaal-emotionele ontwikkeling.”

Meer lezen

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp of wil je tips en ervaringen delen met andere collega’s? Op Edualdo.nl delen leraren en schoolleiders uit het vo én po hun vragen en antwoorden over allerlei onderwerpen.

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp? Neem contact met ons op en we helpen je verder.

contact

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de Voortgezet Leren nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden:

Meld je aan