Online toetsen: “Na corona blijven we ze gebruiken”

Online toetsen: “Na corona blijven we ze gebruiken”
Cees Koole

Docent Cees Koole ziet grote voordelen van online toetsen. Lees waarom hij nu beter zicht heeft op de voortgang van zijn leerlingen en hoe hij omgaat met spieken.

Toen dit schooljaar opnieuw duidelijk werd dat het afstandsonderwijs een lange adem zou vergen, koos het Spinoza Lyceum in Amsterdam ervoor het oorspronkelijke toetsrooster aan te houden en waar mogelijk digitaal te toetsen. “Dit is mede omdat we daar nu beter op voorbereid waren dan bij de eerste lockdown. We werken veel met Google Classroom en met een online toets- en leeromgeving, waarvan ik medeoprichter ben”, vertelt Cees Koole, docent geschiedenis. “In Classroom zetten we het huiswerk klaar en houden we de lesdeelname bij. De leerlingen leveren het huiswerk daar ook in. Dat maakt het monitoren schoolbreed beter en voor leraren makkelijker.”

Examenvragen

Door het afstandsonderwijs zijn ook het online toetsen en monitoren van de voortgang in een stroomversnelling geraakt. Voor Cees betekent dit dat hij nu zowel schriftelijk als online toetst: “Ik heb twee examenklassen en die moeten hun PTA’s op school en op papier maken. In de online les zet ik wel steeds vaker formatief één of twee examenvragen uit om leerlingen te activeren en om te zien welke leerlingen de lesstof wel of niet onder de knie hebben. Voor mijn andere klassen doe ik alle toetsen online.”

Spiekgedrag

Voor de online toetsomgeving hebben leraren en leerlingen een account nodig. Leraren kunnen de vragen daarin invoeren en klaarzetten voor een klas. “Online toetsen kun je zowel summatief als formatief inzetten. Reproductievragen zijn gevoeliger voor spiekgedrag dan betoogvragen, maar je kunt verschillende maatregelen tegen spieken treffen”, aldus Cees. “Je hebt ongewenst gedrag op het device en buiten het device. De toetsapplicatie die wij gebruiken heeft een optie waarbij de leraar een melding krijgt als een leerling tijdens de toets de toetsomgeving verlaat. En om spieken buiten het device te voorkomen hebben wij een protocol Online toetsen. Dit ontvangen de leerlingen voorafgaand aan de toets.”

“Online toetsen kun je zowel summatief als formatief inzetten.”

Normering

Volgens Cees is de normering van zijn toetsen soepeler dan voor het afstandsonderwijs: “Dat heeft niet zozeer met online of klassikaal toetsen te maken, maar met de situatie waarin de leerlingen zich bevinden. Zij zijn veel thuis, hebben minder lesuren en halen minder uit hun lessen. Met onze toetsapplicatie kun je onder meer ervoor kiezen om met een N-term te werken. Met een goede determinerende toets zitten er altijd een paar leerlingen onder en boven het gemiddelde. Op basis daarvan kun je de N-term bepalen, zoals ook bij examens gebeurt.”

Makkelijker

Leerling Steqweny (havo 4) vindt online toetsen makkelijker dan schriftelijke toetsen: “Bij open vragen mag je meestal je boek of samenvatting erbij houden en als je goed hebt geleerd, gaat het maken van de toets heel vlot. Ook krijg je de antwoorden sneller terug. Ik haal nu betere cijfers, omdat online toetsen minder zwaar zijn en je ze thuis op je kamer kunt maken. Daar voel ik me op mijn gemak. Als corona voorbij is, wil ik wel een deel van de toetsen online blijven maken.”

Metadata

Voor het monitoren van de voortgang van de leerlingen biedt het online werken voordelen, vindt Cees. “Het huiswerk inleveren en de lesdeelname registreren gebeuren sowieso digitaal. Bovendien geven online toetsen specifieker inzicht in waar een leerling moeite mee heeft dankzij de metadata. Je kunt namelijk vragen labelen met bijvoorbeeld ‘Reproductie’ of ‘Toepassen’ en geformuleerde leerdoelen eraan koppelen. Van de gelabelde vragen kun je de scores uit je toets opvragen. Met die metadata kunnen leraren specifiekere feedback geven over wat goed of minder goed gaat. Het gebruik van metadata verlangt van leraren dat zij bewuster nadenken over hun leerdoelen.”

“Online toetsen geven specifieker inzicht in waar een leerling moeite mee heeft dankzij de metadata.”

Werkhouding

In Classroom houden de vakdocenten de wekelijkse voortgang bij. Dit geeft de mentor goed zicht op hoe het met de leerlingen gaat. “Zien we dat een leerling te weinig doet of achterloopt, dan praten we hierover met hem of haar. En als dat onvoldoende helpt, betrekken we de ouders erbij”, vertelt Cees. “Sinds de eerste lockdown vorig schooljaar monitoren we beter en is ook de schoolleiding zich bewuster geworden van de meerwaarde van coachen op de werkhouding. Daarom krijgen leerlingen nu een rapportbeoordeling voor hun werkhouding per vak. Dit baseren wij op de voortgang van hun opdrachten en maakwerk en is bedoeld als een extra tool om hen te activeren.”

Ervaren

Cees verwacht dat na het afstandsonderwijs een deel van de toetsen online zal blijven plaatsvinden: “Ik hoor van meerdere collega’s dat zij dat ook willen. Het monitoren, de snelheid waarmee je toetsen kunt nakijken en formatief kunt evalueren, dat zijn behoorlijke voordelen. En waarschijnlijk zijn er ook collega’s die teruggaan naar volledig schriftelijk toetsen, omdat dat vertrouwder voor hen voelt. Maar ik ben ervan overtuigd dat we opties van online toetsen blijven gebruiken. Zoals we een Kahoot nu ook zien als een goede voorbereidingstool, geldt dat voor online toetsen precies hetzelfde.”

Meer lezen

Extra ondersteuning bij aanpak NPO

Sta jij ook voor de uitdaging hoe je de middelen van het NPO duurzaam kunt inzetten voor jouw school? Meld je dan zo snel mogelijk aan voor het innovatietraject! Op korte termijn kunnen wij jou dan in contact brengen met scholen die met dezelfde opdracht bezig zijn. In september start het traject en beschik je een jaar lang over kosteloze ondersteuning om jouw plan uit te voeren. Scholen met een andere ontwikkelvraag zijn uiteraard ook welkom. Meld je aan.

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp? Neem contact met ons op en we helpen je verder.

contact

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de Voortgezet Leren nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden:

Meld je aan