DOORSTROOMEIGENTIJDS ONDERWIJSSCHOOLLEIDERS

Online open dag toont creativiteit en flexibiliteit van het Odulphuslyceum

Online open dag toont creativiteit en flexibiliteit van het Odulphuslyceum
Kristel de Kort

Het Odulphuslyceum in Tilburg organiseerde online een open dag voor basisschoolleerlingen. Lees wat zij deden om het ‘live gevoel’ van de school zo goed mogelijk over te brengen.

Met de open dagen op komst besloten alle middelbare scholen in de regio Tilburg eind november gezamenlijk om basisschoolleerlingen en hun ouders niet fysiek te ontvangen. Zo konden de scholen elkaar niet beconcurreren. De eerste open dag was die van het Odulphuslyceum op 10 januari. De school koos ervoor online de leerlingen wegwijs te maken. Kristel de Kort, adjunct-directeur vwo-onderbouw: “Wij konden niet kijken hoe andere scholen het deden en er was een behoorlijke tijdsdruk. Maar in deze coronatijd is ons motto dat alles zoveel mogelijk moet doorgaan. Dus gingen wij aan de slag.”

Creatieve brein

De school stelde een projectteam van vijf leraren samen. Dit ‘creatieve brein’ werkte in de kerstvakantie aan de online open dag. “Voor een stappenplan was geen tijd. Iedereen schakelde snel en kwam direct met ideeën. Het resultaat is onder andere een speciale webpagina. Daarop kunnen bezoekers relevante informatie vinden, zoals algemene voorlichtingsfilmpjes en virtuele audiotours voor zowel de havo als voor het vwo, een kennisquiz over het Odulphus en een filmpje van ieder vak”, beschrijft Kristel.

Live activiteiten

Op de open dag zelf waren onder meer het projectteam, de schoolleiding en een aantal mentoren en leerlingen in touw vanwege de live activiteiten. Bezoekers konden namelijk via de website ‘Pauzepraat’ volgen: een livestream van een mentor in gesprek met een leerling. Ook was er een algemene voorlichting met chatmogelijkheden. Kristel: “Met de live activiteiten en de ‘vaste’ onderdelen hebben wij een mooie mix gemaakt van onderdelen die tijdens fysieke open dagen goed worden bezocht. Ook kozen wij voor de livestreams en chatfunctie, omdat persoonlijk contact erg belangrijk is.”

Sfeer overbrengen

“Het vergt echt wel wat van leraren om vlak voor de kerstvakantie nog een filmpje over je vak aan te leveren. Zeker in deze tijd. Die flexibiliteit en betrokkenheid zijn wel kenmerkend voor deze school. Dat wilden wij ook met onze online open dag uitstralen”, aldus Kristel. “Binnen het Odulphus kan en mag heel veel. Vertrouwen is onze belangrijkste kernwaarde. Die sfeer, die cultuur probeerden wij online over te brengen met de speciale webpagina en de livestreams. Voor de basisschoolleerlingen is het belangrijk dat zij goed weten voor welke school zij kiezen, dat ze daar een bepaald gevoel bij hebben. Vaak is dat sfeergerelateerd.”

“De sfeer, de cultuur van de school probeerden wij online over te brengen.”

Fingers crossed

Om ruchtbaarheid te geven aan de open dag zette de school online communicatiemiddelen in, zoals de website, Facebook, Instagram en Twitter. “Uit gesprekken met groep 8-leerlingen, hun ouders en collega’s uit het primair onderwijs merkten wij dat de open dagen minder leven bij de basisscholen. Zij hebben ook hun handen vol aan het online onderwijs. Het samen oriënteren op het komende schooljaar ziet er daardoor anders uit. Het was voor ons dus ‘fingers crossed’ en afwachten of onze open dag werd opgepikt”, vertelt Kristel. “Met het resultaat zijn wij heel tevreden. Op basis van unieke IP-adressen schatten wij in dat wij zo’n 1100 bezoekers hebben gehad.”

Opbouwende kritiek

De school ontving overwegend positieve reacties. “Sommige ouders en kinderen lieten direct weten dat zij de online open dag fantastisch vonden. Deze spontane reacties bevatten soms ook wat opbouwende kritiek, zoals dat een plattegrond handig zou zijn geweest en de suggestie om een drone met camera door het schoolgebouw te laten vliegen”, aldus Kristel. “Zelf hebben wij ervaren dat het handig is om een kwartier voor aanvang al online te gaan. Bij aanvang bleek namelijk dat de livestreams alleen via een computer en niet via smartphone of tablet te volgen waren. Dat leverde de eerste tien minuten wel wat spanning op.”

Fysieke open dagen

Als Kristel aan fysieke open dagen in de toekomst denkt, verwacht zij dat de school een aantal onderdelen van de online versie daarin zal verwerken: “Ik zie het wel als een toegevoegde waarde om de webpagina van de open dag structureel een rol te geven. De filmpjes van de vakken bijvoorbeeld zijn handig om terug te kijken. En het gesprek tussen de mentor en de leerling is een goed onderdeel om in een klaslokaal te laten plaatsvinden. Ook de kennisquiz pakte heel positief uit. Ik kan mij voorstellen dat wij die ook bij fysieke open dagen erin houden.”

“Onderdelen van onze online open dag zijn ook van toegevoegde waarde voor onze fysieke open dagen.”

Gevoel ervaren

Het Odulphus heeft geen open dag meer op de planning staan, wel nog drie meeloopmiddagen. “Het uitgangspunt is nu nog dat deze fysiek gaan plaatsvinden. Dat zou goed zijn. Voor een groep 8-leerling bevestigt een fysieke open dag vaak de schoolkeuze. En voor de ouders is het waardevol om de blik in de ogen van hun kind te zien als het door de school loopt. Dat gevoel ervaren, is belangrijk. Online kun je dat simpelweg niet helemaal overbrengen. Wij hebben gedaan wat binnen de mogelijkheden van online lag en daar zijn wij heel tevreden over en trots op.”

Tips van Kristel

– Denk in mogelijkheden.
– Verplaats je in de leerlingen en ouders.
– Zorg voor een enthousiast team dat wil en kan organiseren.
– Het organiseren van een online open dag kost veel tijd en energie. Houd daar rekening mee.
– Maak een mix van elementen voor ouders en voor leerlingen.
– Maak de online open dag niet te lang.
– Laat het gebouw goed zien.

Meer lezen

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp of wil je tips en ervaringen delen met andere collega’s? Op Edualdo.nl delen leraren en schoolleiders uit het vo én po hun vragen en antwoorden over allerlei onderwerpen.

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp? Neem contact met ons op en we helpen je verder.

contact

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de Voortgezet Leren nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden:

Meld je aan