Meer structuur voor praktijkschoolleerlingen door aangepast lesrooster

Meer structuur voor praktijkschoolleerlingen door aangepast lesrooster
Joek Brokking (r) met haar leerlingen

De Merewade Praktijkschool werkt in deze onrustige tijd met een aangepast lesrooster. Voor de leerlingen brengt dit de hoognodige structuur en duidelijkheid.

“De school sluiten is geen optie”

Sinds de herfstvakantie werkt het Merewade met een aangepast lesrooster. Volgens Joek Brokking, docent koken en PR-medewerker, was daar aan het begin van het schooljaar al aanleiding toe: “Vier leraren vielen tegelijk uit en niet eens door corona. Toen werd ons duidelijk dat als corona op school zou toeslaan, wij leerlingen naar huis zouden moeten sturen. De school sluiten is voor ons geen optie. Onze leerlingen zijn extra gebaat bij duidelijkheid en structuur.”

Verdeling praktijk en theorie

Normaliter gaan de leerlingen negen dagdelen per week naar school. Op dit moment zijn dat vijf dagdelen. Zowel in de ochtend als in de middag krijgen zij twee lesblokken van twee lesuren. Bovendien zijn de klassen gehalveerd en heeft elke halve klas een eigen lesrooster. Joek: “Op deze manier proberen wij alle lessen aan te bieden. Voor de leerlingen zijn de praktijklessen heel belangrijk. Zij zijn doeners. Wij proberen praktijk en theorie fifty-fifty te verdelen. Voor de tijd dat de leerlingen niet naar school gaan, krijgen zij huiswerk mee om ook de theorie op peil te houden. Het huiswerk bespreken wij op school.”

Minder onrust

Door het aangepaste lesrooster kunnen er vier leraren uitvallen, zonder dat leerlingen volledig thuis komen te zitten. “In geval van een corona-uitbraak kunnen wij de boel draaiende houden. Daardoor is er minder onrust bij de leerlingen. Ook de wetenschap dat dit de komende tijd het lesrooster is, geeft ze veel duidelijkheid”, legt Joek uit. “De leerlingen hebben de behoefte om op school te zijn en direct contact is nodig om ze goed te kunnen begeleiden. Het aangepaste lesrooster zorgt voor continuïteit en voorspelbaarheid.”

“De wetenschap dat dit de komende tijd het lesrooster is geeft de leerlingen veel duidelijkheid.”

Meer tijd en aandacht

De leerlingen besteden weliswaar minder tijd op school, toch bevalt de nieuwe situatie het lerarenteam goed: “Normaliter bestaat een klas uit vijftien leerlingen, nu uit zeven of acht leerlingen. Daardoor kunnen wij meer tijd en aandacht aan de individuele leerling besteden. In mijn kookles kan ik bijvoorbeeld rustig uitleggen hoe een leerling kip moet paneren en hem of haar wat vertrouwen inboezemen. Ook de extra fysieke ruimte vinden mijn collega’s en ik prettig. Voorheen lukte het niet om anderhalve meter afstand te houden. Bijkomend voordeel: doordat wij meer ruimte hebben, is de sfeer in school gemoedelijker en rustiger. Wij hoeven minder brandjes te blussen.”

“Een klas bestaat nu uit zeven à acht leerlingen. Daardoor kunnen wij meer tijd en aandacht aan de individuele leerling besteden.”

Positieve reacties

Ook de ouders en de leerlingen zijn over het algemeen tevreden. “Wij hebben als school de keuze gemaakt voor het aangepaste lesrooster en de halve klassen. Natuurlijk hebben wij de ouders goed geïnformeerd en wij ontvingen van hen uitsluitend positieve reacties op de aanpassingen. Zij vinden het fijn dat er duidelijkheid is en dat wij besmettingen proberen te voorkomen”, vertelt Joek. “Van de leerlingen horen wij er weinig over. Sommige leerlingen vinden het gewoon heerlijk om op school te zijn. Anderen vragen waarom zij niet elke dag naar school mogen en weer andere leerlingen vinden het prima zoals het nu is.”

Tijdelijke oplossing

Het Merewade ziet het aangepaste lesrooster als een tijdelijke oplossing en zal dit hanteren zolang corona heerst. Joek: “Voor nu gaan wij ervan uit dat wij tot het voorjaar op deze manier draaien. Als corona weer voorbij is, gaan wij terug naar ons oude lesrooster. Wij hebben natuurlijk de wettelijke verplichting om onze leerlingen een bepaald aantal uren per week les te geven. Dit is voor ons echt een noodoplossing, waarmee wij onze school kunnen openhouden. En die pakt gelukkig goed uit.”

Meer lezen

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp of wil je tips en ervaringen delen met andere collega’s? Op Edualdo.nl delen leraren en schoolleiders uit het vo én po hun vragen en antwoorden over allerlei onderwerpen.

Deel dit bericht

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp? Neem contact met ons op en we helpen je verder.

contact

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de Voortgezet Leren nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden.

Meld je aan