DIGITALE VAARDIGHEDENPROFESSIONELE LEERCULTUURLERARENSCHOOLLEIDERSSTAFMEDEWERKERSTEAMLEIDERS

Instrumenten om online leren te observeren en evalueren

Instrumenten om online leren te observeren en evalueren

De werkgroep Online Leren heeft een aantal instrumenten ontwikkeld waarmee je online leren kan observeren en evalueren. Heeft jouw school een ontwikkelingsvraag over online leren? Kijk dan hoe deze instrumenten jou kunnen helpen!

Hoe werkt het?

Je kunt aan de slag gaan met vier verschillende observatie- of evaluatie-instrumenten:

  • Kijkwijzer om online contact momenten te observeren: de kijkwijzer kan je zelfstandig gebruiken, of de visitatievoorzitter kan enkele vragen uit deze kijkwijzer toevoegen aan de standaard kijkwijzer.
  • Een observatie-instrument voor coachingsmomenten: dit instrument kan je inzetten bij het observeren van online contactmomenten met kleine
    groepen die specifiek gericht zijn op het coachen van leerlingen.
  • Gespreksleidraden voor leraren en leerlingen: in de gespreksleidraden staan specifieke vragen rond de organisatie en invulling van het online leren. Afhankelijk van de ontwikkelingsvraag van de school kan je deze gespreksleidraden zelfstandig gebruiken. Of ze dienen als voorbeeldvragen waar de visitatievoorzitter een keuze uit maakt om vervolgens aan de standaard gespreksleidraden toe te voegen.
  • Een checklist voor ouders: als een school de mening van ouders rond het online leren als onderdeel van de visitatie wil meenemen, dan kan de checklist helpen bij het op maat maken van een gespreksleidraad, online enquête of vragenlijst via de mail.

Meer weten?

Heb je vragen over deze observatie- en evaluatieinstrumenten? Neem dan gerust contact op via info@voortgezetleren.nl of 030 – 232 4880.

Deel dit bericht