EIGENTIJDS ONDERWIJSVERANDERAANPAKSCHOOLLEIDERS

Hoog aantal besmettingen dwong het Pius X College tot fysieke sluiting

Hoog aantal besmettingen dwong het Pius X College tot fysieke sluiting
Marieke Lindeman (l) en Maarten de Veth

Bladel kleurde begin oktober donkerrood op de besmettingskaart van Nederland. Sinds augustus telde het Pius X College zo’n vijftig besmette leerlingen en achttien besmette medewerkers. Aanleiding voor de school om twee weken lang over te schakelen op lesgeven op afstand. ‘Het was de enige, juiste beslissing.’

De dagelijkse rapportage die het Pius X College zelf bijhield en de cijfers van de GGD stemden niet vrolijk. Rector Maarten de Veth stelde zichzelf het weekend voor het besluit van sluiting de vraag: tot hoever gaan we? “En toen wist ik het eigenlijk al. Met de herfstvakantie in het vooruitzicht zou het in de praktijk maar één week online les betekenen. Dit was het goede moment om over te schakelen.”

Aan het roer

“Ik stond aan het roer, het besluit was aan mij”, benadrukt Maarten. “Niemand anders doet het voor je, het ministerie niet en de GGD ook niet. Er is geen tijd om een formele route van besluitvorming te bewandelen. Wél heb ik mijn besluit getoetst bij diverse betrokken partijen. Hoe stonden zij erin? Een beslissing maak je op basis van cijfers, maar ook op het gevoel dat leeft. De maandag na het weekend sprak ik met mijn teamleiders. Zij gaven aan dat de sfeer in de school onzekerder werd. In maart is een van onze leraren ernstig ziek geworden. Hij lag op het randje op de intensive care en gebruikt nog steeds zuurstof ’s nachts. Dat schrikbeeld draag je mee. Ik ben verantwoordelijk voor het welzijn en de veiligheid van mijn medewerkers en leerlingen.”

Mogelijke brandhaard

De school was in nauw contact met de GGD. Maarten: “Ze snapten mijn beslissing. Op de vraag of wij een brandhaard waren, konden ze geen uitsluitsel geven. Het was mogelijk, maar omdat het bron- en contactonderzoek wegens te hoge werkdruk gestaakt was, konden ze het niet zeggen.” Op dinsdag legde de schoolleider zijn besluit voor aan zijn directeuren. Die stonden stuk voor stuk achter de beslissing. “Vervolgens belde ik met de burgemeester, ook hij stond achter het besluit.” Daarnaast consulteerde Maarten de VO-Raad, zijn Raad van Toezicht, de Medezeggenschapsraad en de Ouderraad. “Ik belde iedereen die dag, en iedereen reageerde bevestigend.”

“Niemand anders neemt het besluit voor je”

Er gebeurt iets

Via mail informeerde Maarten vervolgens zijn medewerkers, de leerlingen en de ouders. “Ook daar heb ik geen wanklank gehoord. Voor veel mensen was het een opluchting: er gebeurt iets. Mentoren vroeg ik om een extra vinger aan de pols te houden wat betreft het welzijn van leerlingen. Ik heb van hen geen negatieve signalen ontvangen.” Marieke Lindeman is docent biologie aan 3 en 4 havo en 4 en 5 vwo. “Ik had niet verwacht dat wij als een van de weinige uitzonderingen dicht zouden gaan, ik vreesde meer voor een algemene, landelijke sluiting. Ik begreep het wel. In de praktijk viel het mee omdat er een week herfstvakantie bij zat. Uiteindelijk heb ik maar twee dagen online lesgegeven aangezien ik parttime werk.”

Vloeiende omschakeling

“De omschakeling ging vloeiend”, vertelt Marieke verder. “In maart was het een stuk lastiger. Nu schakelde ik gewoon over naar online lesgeven met mijn al gemaakte PowerPoint-presentaties, mijn studiewijzers per hoofdstuk en de online versie van de lesmethode. De structuur en de manier van werken zijn bekend. De online lessen duren veertig in plaats van vijftig minuten vanwege het behoud van concentratie bij de leerlingen. Daarnaast voeg ik sinds maart veel linkjes en extra informatie toe aan mijn lesmateriaal als aanvulling. Leerlingen hadden begrip maar waren wel bang dat het niet bij twee weken zou blijven. Ze hebben vorig jaar een achterstand opgelopen en willen dat niet opnieuw. Ze vinden het lastig om zichzelf te motiveren als ze op afstand les krijgen, daar zijn ze zichzelf van bewust.”

“Omdat we al gewend waren aan lesgeven op afstand ging de omschakeling vloeiend”

Positieve enquête

Na de korte periode van lesgeven op afstand hield het Pius X College een enquête. Maarten: “De precieze uitslag moeten we nog verwerken, maar de algemene indruk is goed. Als je het vergelijkt met de uitslag van de meting na de eerste lockdown, zijn medewerkers, ouders en leerlingen een stuk positiever. Dat is niet gek; toen moesten we razendsnel omschakelen naar een manier van lesgeven die we niet gewend waren. Nu wisten we hoe we het moesten aanpakken. Bovendien gaven we al hybride les vanwege leerlingen in quarantaine.”

Liever fysiek

“Ouders vinden het lesgeven op afstand niet ideaal”, vervolgt Maarten. “Dat ben ik met hen eens. Je wilt elkaar in de ogen kijken, persoonlijk contact hebben. Leraren hebben niet voor dit vak gekozen om les te geven voor schermpjes.” Marieke knikt. “Je geeft je vak, maar je wilt ook de omgang met de leerlingen. Mijn leerlingen zien mij wel tijdens de online les, maar ik hen niet om AVG-redenen. Dat was ook zo tijdens de eerste lockdown. Ik geef dus les aan een scherm vol initialen. Met trucjes als vragen via de chat, individuele vragen over een onderwerp en kleine opdrachten, houd ik ze bij de les. Maar ik ben blij dat ik weer gewoon in het lokaal sta nu.”

Hetzelfde besluit

De tijdelijke omschakeling naar online onderwijs leverde het gewenste resultaat; op dit moment zijn nog twee leerlingen en één docent thuis vanwege besmetting. “Gelukkig is iedereen er goed doorheen gekomen”, zegt Maarten. “Als het weer noodzakelijk is, neem ik hetzelfde besluit. Wél ga ik op papier zetten wie je allemaal moet informeren en waarschuwen als het zover is, want je wil niet iemand vergeten. Toevallig had ik bijvoorbeeld in het protocol van de veiligheidsregio gelezen dat ik de burgemeester moest raadplegen. Maar dat is geen vanzelfsprekendheid, vind ik.”

Protocollen en richtlijnen

Tips

  • Wacht niet te lang met het nemen van een beslissing. Beter te vroeg dan te laat.
  • In crisistijd is er geen tijd voor inspraakprocedures, wel kun je je besluit toetsen.

Meer lezen

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp of wil je tips en ervaringen delen met andere collega’s? Op Edualdo.nl delen leraren en schoolleiders uit het vo én po hun vragen en antwoorden over allerlei onderwerpen.

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp? Neem contact met ons op en we helpen je verder.

contact

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de Voortgezet Leren nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden:

Meld je aan