EIGENTIJDS ONDERWIJSPROFESSIONALISERINGLERARENSCHOOLLEIDERS

Goede ondersteuning voor leraren voor optimaal afstandsonderwijs

Goede ondersteuning voor leraren voor optimaal afstandsonderwijs
Melanie Steentjes (l) en Marie-Trees Meereboer

Het Hilfertsheem College besteedt in deze tijd veel aandacht aan de ondersteuning van leraren. Daarmee wil de school hen ontlasten en de kwaliteit van het onderwijs zo goed mogelijk houden.

Thuisonderwijs in combinatie met fysiek onderwijs en de regelmatig wijzigende omstandigheden vergen veel van leraren. Voor Marie-Trees Meereboer, waarnemend directeur van het Hilfertsheem College in Hilversum, is het daarom extra belangrijk om hen te ondersteunen. “Om onze leerlingen goed onderwijs te kunnen bieden, moeten onze leraren goed kunnen functioneren. Dat zit heel praktisch in goed materiaal, zoals laptops en koptelefoons, maar ook in een passend lesrooster en het bieden van ruimte aan de leraren om mee te denken over het onderwijs. Zij brengen hun suggesties in via de teamleiders.”

Meer voorbereidingstijd

Over het algemeen hebben de leraren behoefte aan meer tijd om hun lessen te kunnen voorbereiden. Marie-Trees: “De eerste dagen van deze lockdown, vlak voor de kerstvakantie, gaven zij daarom geen les. Ook hebben wij een aangepast rooster. Een schooldag begint om 9.00 uur in plaats van 8.30 uur en de online lessen zijn verkort van zestig naar dertig minuten. Zo blijft het voor de leraren behapbaar. In een online les geven zij instructie en begeleiding bij het oefenen. Zelfstandig werken doen de leerlingen offline. Deze invulling was een suggestie vanuit de leraren.” ‘s Middags zijn de leraren op bepaalde uren beschikbaar voor leerlingen voor het stellen van vragen.

Normale werkdagen

Veel leraren op het Hilfertsheem College werken parttime. “Wij vinden het belangrijk dat zij hun normale werkdagen kunnen aanhouden. Onze leraren zijn heel bereidwillig en anders werken zij zich over de kop. Met ons zogenaamde ‘koelkastblad’, een overzicht van alle regels en afspraken voor het onderwijs tijdens de lockdown, communiceerden wij hierover naar de leerlingen en ouders. Op dit koelkastblad staat bijvoorbeeld op welke dagen een mentor bereikbaar is”, vertelt Marie-Trees.

Inzet van collega’s

De remedial teachers, maatschappelijk werker, onderwijsassistenten en leraren die vanwege het thuisonderwijs geen les geven, zoals de gymleraar, begeleiden op school de examenleerlingen en kwetsbare leerlingen. “Door de inzet van deze collega’s hoeven de mentoren zich niet te ontfermen over de leerlingen op school en dat ontlast hen”, legt Marie-Trees uit. “De collega’s die leerlingen op school begeleiden en fulltime werken, bieden wij de mogelijkheid om twee dagen thuis te werken. Zo kunnen zij hun partner ontlasten, want velen hebben zelf ook schoolgaande kinderen. ”

“Door de inzet van collega’s hoeven de mentoren zich niet te ontfermen over de leerlingen op school”

Eerdere ervaringen

Al in september trof de school voorbereidingen voor afstandsonderwijs bij een eventuele tweede lockdown. “Op basis van onze eerdere ervaringen bepaalden we wat wij een volgende keer anders wilden doen. Tijdens de eerste lockdown bijvoorbeeld bleven de lessen zo dicht mogelijk bij wat voor een leraar bekend was. De leerlingen hadden daardoor te maken met verschillende systemen en dat was voor hen onduidelijk”, aldus Marie-Trees. “Om een vaste structuur aan te kunnen bieden, leerden de leraren allemaal eenzelfde systeem aan. Ook voor de coronacrisis werkten wij al met digicoaches, leraren die hun collega’s helpen om hun digitale vaardigheden te verbeteren, en zij hebben hen daarbij geholpen.”

Goede randvoorwaarden

Wiskundeleraar Melanie Steentjes is tevreden over de ondersteuning vanuit school: “De randvoorwaarden zijn goed. Iets praktisch als een laptop met pennetje en touchscreen, is voor mij ideaal. Goed materiaal maakt lesgeven makkelijker en daarvan profiteren ook de leerlingen. Daarnaast ben ik goed geholpen door de digicoaches. Bijvoorbeeld als ik vragen had over Microsoft Teams. Momenteel organiseren zij webinars die je naar behoefte kunt bijwonen, bijvoorbeeld over hoe je voorkomt dat leerlingen je les overnemen. Door het ruimere rooster hebben we daar meer tijd voor.” Bovendien gaat school volgens Melanie serieus om met suggesties van leraren. “Na de kerstvakantie gaven wij aan dat de examenleerlingen fysiek les moesten krijgen in de AVO-vakken. Ik zag sommigen namelijk ‘wegdrijven’. Nu komen zij weer naar school en dat is goed.”

“De digicoaches organiseren webinars die je naar behoefte kunt bijwonen”

Veel schakelen

Door de coronamaatregelen is Marie-Trees als schoolleider meer op de operationele kant gericht dan gewoonlijk: “Ik houd onder andere alle stukken van de VO-raad bij en ook die van de PO-Raad, vanwege onze leraren met kinderen in de basisschoolleeftijd. Na een persconferentie bespreek ik met ons hoofd BHV, ook wel ons ‘hoofd corona’, welke maatregelen wij moeten treffen. Een andere keer ben ik weer samen met de conciërges de aanschaf van mondkapjes aan het regelen of met de roostermaker aan het nadenken over welke lokalen wij voor de fysieke lessen kunnen gebruiken. Het is veel schakelen. Onderwijs is nu helemaal elke dag anders.”

Minder ziekteverzuim

Het afstandsonderwijs biedt volgens Marie-Trees ook mogelijkheden voor na deze coronatijd: “Het ziekteverzuim onder leraren is enorm gedaald. Met een gebroken been bijvoorbeeld is fysiek lesgeven lastig, maar online kan dat wel. In de toekomst zou een invalleraar de les fysiek kunnen begeleiden, terwijl de vakleraar de lesinstructie vanuit huis verzorgt. Het lesprogramma kan dan gewoon doorgaan. Voor zieke leerlingen geldt hetzelfde. Als de leerling vanuit huis de les kan volgen en vragen kan stellen, loopt hij of zij minder vertraging op. Zo kan online les de kwaliteit van het onderwijs vergroten.”

Meer lezen

Heb jij vragen over afstandsonderwijs?

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp? Neem contact met ons op en we helpen je verder.

contact

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de Voortgezet Leren nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden:

Meld je aan