EIGENTIJDS ONDERWIJSSCHOOLLEIDERSTEAMLEIDERS

Fysiek lesgeven én 1,5 meter afstand handhaven: zo pakt Het Hogeland College dat aan

Fysiek lesgeven én 1,5 meter afstand handhaven: zo pakt Het Hogeland College dat aan
Tjeerd Nanninga

Tijdens de lockdown blijft Het Hogeland College voor een deel van de leerlingen open. Lees welke keuzes de school daarin maakt en hoe zij de nieuwe afstandsregels handhaven.

Elke dag zijn er op Het Hogeland College (vmbo, tl-havo) in Winsum maximaal vijftig leerlingen aanwezig. Dit betreft de helft van de examenleerlingen en kwetsbare leerlingen. “Normaliter lopen hier driehonderd leerlingen rond. Dit is goed te doen”, vindt Tjeerd Nanninga, conrector vmbo. “ De lesuren zijn ingekort van 45 naar 30 minuten. De school koos hiervoor vanwege de eerste-, tweede- en derdejaarsleerlingen, die alle dagen thuis blijven. “Anders zouden de leerlingen vijf volle schooldagen online lessen volgen. Dat vraagt te veel van hun concentratievermogen.”

Online les op school

In overleg met de ouders komen er zo’n twintig kwetsbare leerlingen wel elke dag naar school. Tjeerd: “Hun ouders hebben een vitaal beroep, hun thuissituatie is niet ideaal of zij vinden het heel lastig om schoolwerk te doen als hun ouders aan het werk zijn. Deze leerlingen volgen de lessen online. Daarbij worden zij begeleid door een onderwijsassistent, die het lesrooster met hen doorneemt en hen waar nodig helpt. Ook zijn er vakdocenten beschikbaar op wie de leerlingen een beroep kunnen doen.”

Elke dag fysiek les

Tjeerd: “De TL-examenklassen zijn opgesplitst. De ene dag is de ene helft aanwezig en volgt de andere helft de lessen online. De andere dag is dat andersom.” Alleen de examenleerlingen van de basis/kaderklassen volgen alle lessen fysiek op school. “Zij hebben twee praktijk- en drie theoriedagen per week. Wij volgen het advies van de VO-raad om hen de hele week naar school te laten komen. Zo kunnen wij hen ook beter voorbereiden op hun examen”, vertelt Tjeerd. “De praktijkexamens gaan dit jaar niet door. Dat maakt het wat lastiger om deze leerlingen te motiveren. Wij bieden hun daarom de mogelijkheid om hun cijfers te verbeteren door herkansingen te doen. Daarnaast hebben zij de keuze om nieuwe onderdelen aan te pakken.”

“Wij volgen het advies van de VO-raad om de examenleerlingen van de basis- en kaderklassen de hele week naar school te laten komen”

Toch bij elkaar zitten

Om aan de coronaregels te voldoen, zijn er overal in het gebouw stickers met ‘houd anderhalve meter afstand’ en ‘mondkapjes verplicht’. In de lokalen en kantine is een deel van de stoelen afgeplakt of weggehaald. “In het klaslokaal houden de leerlingen goed afstand. Buiten de lessen is het lastig. Ze gaan toch bij elkaar staan of zitten. Meestal is het geen onwil, ze vergeten het weleens”, aldus Tjeerd. “Binnen het team hebben we afgesproken om leerlingen op een vriendelijke manier aan te spreken op hun gedrag. We willen geen politieagent zijn. Anders ontstaat er een vervelende sfeer.”

Oké met de regels

Buiten de school handhaven Tjeerd en zijn collega’s de afstandsregels niet: “Dat is nauwelijks te doen. Wel vertellen we de leerlingen dat ze niet moeten blijven hangen. De meesten gaan ook direct naar huis, dus dat gaat prima.” Als er nieuwe regels komen, dan bespreken de mentoren in de klas wat er gaat veranderen. “De leerlingen reageren wel oké op de regels. Ze begrijpen het. Natuurlijk heb je weleens een recalcitrante leerling. Wij voeren dan een extra gesprek met hem of haar en dan is het vaak ook wel weer goed.”

“Binnen school spreken we leerlingen aan op hun gedrag, maar we willen geen politieagent zijn”

Contact met de ouders

In deze tijd vindt de school het extra belangrijk om veel contact te hebben met de ouders. De mentoren bellen tweemaal per week om te vertellen hoe het met hun kind gaat. “Ouders zijn heel blij met alle informatie die zij krijgen. Ook als wij merken dat het niet goed gaat met een leerling, nemen wij contact op met de ouders. Vaak laten wij een leerling vervolgens naar school komen om de lessen daar online te volgen. Op afstand kunnen wij gewoon weinig doen.”

Veilig en gewaardeerd voelen

Tjeerd maakt zich vooral veel zorgen over sociaal-emotionele achterstanden. “De leerlingen zitten in een ontwikkelingsfase waarin sociale contacten heel belangrijk zijn. Normaliter bieden wij ook buiten school veel activiteiten, maar momenteel kan niets doorgaan. Van behoorlijk veel leerlingen is de thuissituatie niet optimaal. Ook heeft een flink aantal begeleiding nodig. Op het vmbo is de pedagogische benadering enorm belangrijk. Je veilig en gewaardeerd voelen is op een afstand toch moeilijker.”

Online les op bed

Leerlingen Julian en Teun (vmbo 4) zijn om de week twee of drie dagen op school. De andere dagen hebben zij online les: “Het is best chill om online de lessen te volgen, omdat je dat op je bed kunt doen. Maar je pakt wel sneller je telefoon erbij en bent dan afgeleid. In de klas wijst de leraar je op wat je niet mag doen en daardoor krijg je de lesstof beter mee.” Ook de ingekorte lessen werken voor Julian en Teun minder goed dan de normale lessen. “In dertig minuten kun je niet een volledige uitleg krijgen of je huiswerk afmaken. Toch maken we ons geen zorgen over een achterstand.”

Meer lezen

Heb jij vragen over afstandsonderwijs?

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp? Neem contact met ons op en we helpen je verder.

contact

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de Voortgezet Leren nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden:

Meld je aan