DIGITALE VAARDIGHEDENLERARENSCHOOLLEIDERSTEAMLEIDERS

Examinering op afstand: een digitale examenvoorstelling via Google Meet

Examinering op afstand: een digitale examenvoorstelling via Google Meet

De geplande examenvoorstelling werd door de corona-maatregelen afgelast, maar dramadocent Eline Janssen kwam met een alternatief. Samen met haar leerlingen zette zij in amper drie weken tijd een digitale voorstelling op touw in Google Meet. Lees haar ervaringen.

Van theater naar online

Examinering op afstand - een digitale examenvoorstelling via Google Meet

Eline Janssen

Mijn leerlingen zouden het kunstvak drama eigenlijk afsluiten met een kindervoorstelling. De voorbereidingen waren in volle gang, maar door alle maatregelen werd de theatervoorstelling geannuleerd. De mavo- en havoleerlingen van Eline Janssen (dramadocent op Spinoza20first) moesten het laatste examenonderdeel voor juni afronden, maar een fysieke voorstelling behoorde niet meer tot de mogelijkheden. Eline zag ondanks deze beperkingen een kans: een online voorstelling. “In Google Meet kun je heel mooi spelen met verschillende beelden. Als iemand begint te praten, verschijnt degene automatisch in beeld. Hierdoor kun je gemakkelijk switchen tussen verschillende personages en ruimtes. Dus dat bood mogelijkheden!” Eline vervolgt: “Ik heb het idee van een voorstelling via Google Meet meteen voorgelegd aan mijn leerlingen. Gelukkig was iedereen enthousiast. Al proefde ik naast het enthousiasme ook wat spanning bij een paar leerlingen. Niet gek, we hebben nooit eerder een digitale voorstelling gemaakt. Bovendien moesten we van voor af aan beginnen, omdat het geplande toneelstuk niet gemakkelijk vertaald kon worden naar de digitale variant. Dus spannend was het zeker, ook voor mij.

“Het was echt een experiment dat ik samen met mijn leerlingen ben aangegaan. Onze insteek was: laten we het gewoon proberen!”

Een bijzonder experiment

Toen de schoolleiding van Spinoza20first akkoord was met de alternatieve voorstelling, ging Eline met haar leerlingen aan de slag. Samen schreven ze een nieuw script, waarbij ze de corona-uitbraak als inspiratiebron gebruikten. Op basis van een schrijfopdracht heeft Eline haar leerlingen bevraagd over deze situatie. Leerlingen zetten op papier hoe zij deze periode ervaren. Daarnaast verplaatsten zij zich voor deze opdracht in een bekend persoon en beschreven hoe hij of zij met de corona-uitbraak omgaat. Uit alle antwoorden filterde Eline bijzondere fragmenten en vertaalde dit naar het script. Zo hebben alle leerlingen hun steentje bijgedragen en ontstond de digitale voorstelling ‘Online, de wereld in quarantaine’. Het was echt een experiment dat ik samen met mijn leerlingen ben aangegaan. Onze insteek was: laten we het gewoon proberen!

Eindtermen PTA

Examinering op afstandDe voorstelling is voor een aantal leerlingen onderdeel van het schoolexamen. Dat betekent dat ook binnen de alternatieve voorstelling de eindtermen van het schoolexamen die nog niet getoetst zijn, aan bod moeten komen. Eline: Het was in dit geval gelukkig niet nodig om het PTA aan te passen. De voorstelling vond online en live plaats, de leerlingen speelden een personage en werkten aan de vormgeving van onder andere het promotiemateriaal. Al deze eindtermen van het schoolexamen bleven dus overeind.Wat betreft de beoordeling van de leerlingen veranderde er wel wat. “Eén van de beoordelingscriteria is bijvoorbeeld de verstaanbaarheid. Daar kon ik mijn leerlingen online minder goed op toetsen, simpelweg omdat we daarin ook afhankelijk waren van de techniek. Ik hield bij de beoordeling dus rekening met het technische aspect.” Eline vervolgt: “Wat mij ook opviel bij het beoordelen is dat het spel van de leerlingen minder goed zichtbaar was dan op het toneel. Maar verder beoordeelde ik hen zoals gebruikelijk.”

Digitale repetities en begeleiding

De voorbereidingen vonden online plaats. Eline: Ik zag de leerlingen via mijn laptopscherm acteren en gaf daar feedback op. Eigenlijk vond ik deze manier van werken wel mooi, het publiek zou de leerlingen uiteindelijk immers ook via een scherm zien spelen. Ik gaf mijn leerlingen ook andere tips. Je kunt in je spel verschil maken door bijvoorbeeld dicht bij de camera te gaan zitten of juist wat meer afstand te nemen. Tijdens de generale repetitie konden we eindelijk testen of het technisch gezien ook uitpakte zoals we in ons hoofd hadden.” Het grootste verschil tussen een fysieke en een online voorstelling is volgens Eline de mate van interactie met het publiek. In een theater krijg je veel respons uit de zaal, beleef je echt een moment samen. Die interactie misten we nu natuurlijk voor een groot deel. Ik heb mijn leerlingen daar wel op voorbereid. Ze moesten nu meer durven vertrouwen op hun eigen kunnen, omdat ze niet af konden gaan op de reacties uit de zaal.”

Denk in mogelijkheden, kijk wat praktisch gezien haalbaar is en ga experimenteren! En zorg ervoor dat je leerlingen erachter staan, het zien zitten. Wat heb je te verliezen?”

Het moment van de waarheid

Vrijdag 3 april was het moment van de waarheid: om 20.00 uur ging de digitale voorstelling van start. Ruim honderd familieleden, vrienden en leraren van Spinoza20first zaten klaar in de virtuele zaal in Google Meet. Eline: “Vooraf kregen de bezoekers een duidelijke instructie: zet je microfoon en camera uit, verlaat de voorstelling niet tussentijds en gebruik de chat niet, want dit kan de leerlingen afleiden.Tijdens de voorstelling deelden bekende en minder bekende personages met het publiek hoe zij de corona-periode beleven. Van President Trump tot Greta Thunberg en van koning Willem-Alexander tot een aantal leerlingen: de uitbraak werd vanuit verschillende invalshoeken belicht. Na vijftig minuten gaf Eline het teken dat de voorstelling was afgelopen. De microfoons van het publiek mochten aan, er klonk een luid applaus en enthousiaste reacties stroomden via de chat binnen. Een van de leerlingen na afloop: “Ik vond het wel grappig; vanuit mijn eigen woonkamer tegen een laptop praten, terwijl er honderd mensen meekijken. Ik ben er nog niet over uit of ik dit enger vond dan een voorstelling in het theater.”

Tip

Bekijk voor actuele informatie rondom de examens deze themapagina van de VO-raad. Hier vind je ook een handreiking over het aanpassen van het PTA en een overzicht van helpdesks om meer informatie in te winnen.

Een creatief proces

Eline kijkt positief terug op de afgelopen weken. “Het was een creatief proces in een snelkookpan. En dat is misschien ook wel de kracht van deze situatie. Omdat we gedwongen werden om te zoeken naar alternatieven, zijn we hiermee gestart. En wie weet, misschien gaan we hier in de toekomst nog wel mee verder. Ik vond het heel mooi om te zien hoe flexibel mijn leerlingen waren. Ze gingen volledig mee in deze verandering, we hebben het echt samen opgepakt! Het experiment is wat mij betreft dus geslaagd. Het viel me wel op dat leerlingen de voorstelling anders beleefden; de ene leerling bloeide op bij dit concept, terwijl de andere leerling het contact met medespelers en publiek miste.Op de vraag of Eline nog een tip heeft voor andere leraren in deze bijzondere tijden zegt ze: “Ik denk dat deze situatie alle leraren uitnodigt om creatief te denken. De huidige beperkingen bieden ook kansen. Dus mijn belangrijkste tip is: denk in mogelijkheden, kijk wat praktisch gezien haalbaar is en ga experimenteren! En zorg ervoor dat je leerlingen er achter staan, het zien zitten. Wat heb je te verliezen?”

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp of wil je tips en ervaringen delen met andere collega’s? Op Edualdo.nl delen leraren uit het vo én po hun vragen en antwoorden over allerlei onderwerpen, zoals lesgeven op afstand.

Deel dit bericht

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp? Neem contact met ons op en we helpen je verder.

contact

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de Voortgezet Leren nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden:

Meld je aan voor de nieuwsbrief