EIGENTIJDS ONDERWIJSLERAREN

Docent Marloes geeft tegelijk les aan haar leerlingen thuis en in de klas

Docent Marloes geeft tegelijk les aan haar leerlingen thuis en in de klas

Hoe geef je tegelijk les aan leerlingen in de klas en leerlingen die thuiszitten met mogelijke coronaklachten? Lerares Duits Marloes Derksen van het Kennemer College in Beverwijk zorgt voor een duidelijke opbouw in haar les, zodat de leerlingen thuis gewoon mee kunnen doen. Lees hoe ze dit aanpakt.

Blended learning

Docent Marloes geeft tegelijk les aan haar leerlingen thuis en in de klas

Marloes Derksen

Marloes past al een tijdje blended learning toe in haar lessen. Voor de coronacrisis betekende dit dat ze zowel online als offline werkvormen toepaste. Marloes: “In de huidige situatie betekent het ook dat ik tegelijkertijd lesgeef aan leerlingen die in de klas zitten en aan leerlingen die thuiszitten met mogelijke coronaklachten.” Volgens Marloes is blended learning een handige manier om maatwerk te bieden aan je leerlingen. “Door gebruik te maken van digitale werkvormen en tools, bied je leerlingen meer mogelijkheden om de stof te verwerken. En je kunt beter inspelen op het individuele niveau van de leerling door verschillende soorten opdrachten aan te bieden.”

Thuis en in de klas

Marloes vertelt dat haar lessen eigenlijk hetzelfde zijn als leerlingen vanuit huis meedoen. Ze maakt voor iedere les een vergadering aan in Microsoft Teams. Ze deelt haar beeldscherm via het digibord zodat de leerlingen in de klas de leerlingen thuis zien. De leerlingen thuis doen in principe precies hetzelfde: ze luisteren naar de instructie en leveren online hun opdrachten in. Als ze in kleinere groepjes in de klas een opdracht uitwerken, overleggen ze via Teams mee. Marloes: “Hiervoor maak ik dan weer een apart kanaal aan en zet ik een vergadering open zodat de leerling thuis kan inbellen met zijn of haar eigen werkgroepje.”

Andere vorm, dezelfde inhoud

De inhoud van de lessen van Marloes is niet anders doordat leerlingen op afstand meedoen: “In principe behandel je dezelfde stof, alleen is de vorm soms anders.” Het belangrijkste volgens haar is om een duidelijke opbouw in je les te hebben, namelijk:

  1. Leerdoelen benoemen
  2. Voorkennis activeren
  3. (Korte) instructie geven
  4. Leerstof toepassen
  5. Feedback of toetsvorm
  6. Reflectie

Marloes vertelt dat de basis van een goede les is om de leerdoelen te bepalen. Aan de hand daarvan kun je voor elk lesonderdeel kijken welke werkvormen en tools hierbij passen. Marloes: “Deze kunnen digitaal zijn, maar dat hoeft niet. Mijn leerlingen geven aan dat ze vooral de afwisseling prettig vinden.”

Keuzes maken

Volgens Marloes is het belangrijk om voorafgaand aan elke les na te denken over de keuzes die je maakt per lesonderdeel: “Als je bijvoorbeeld voorkennis wilt activeren, denk dan na over hoe je dat wilt doen. Doe ik dat via een Padlet, doe ik dat via Mentimeter of geef ik leerlingen gewoon de beurt? In de klas is het makkelijk om iemand even snel de beurt te geven, maar als je ook online lesgeeft moet je soms van tevoren dingen klaarzetten. Op dezelfde manier maak je van tevoren keuzes over de andere lesonderdelen, passend bij de leerdoelen van je les.”

Tip van Marloes

“Gebruik niet te veel verschillende tools in je lessen. Probeer jezelf een paar tools eigen te maken, die je op een juiste manier kunt inzetten passend bij het doel dat je ermee wilt bereiken. Zo gebruik ik voor woordjes leren altijd Plickers en voor formatieve oefentoetsen Microsoft Forms. Niet alleen jij, maar ook de leerlingen raken dan gewend aan deze tools.”

Voortgang leerling

Binnen de lesonderdelen is het volgens Marloes belangrijk om leerlingen weer een keuze te bieden. Bijvoorbeeld of ze een opdracht individueel of in groepsverband maken. Of dat ze een opdracht helemaal niet maken, omdat ze een leerdoel al beheersen. Marloes: “En ik kan altijd extra opdrachten klaarzetten in OneNote (gekoppeld aan Teams) als een leerling dat nodig heeft. Zo leren leerlingen op hun eigen manier. Ik én de leerlingen houden zicht op hun voortgang door gebruik te maken van rubrics en door het verwerken van opdrachten in OneNote. OneNote functioneert op deze manier als een soort online portfolio. Ik geef hierin ook elke leerling een tip en top per ingeleverde opdracht. De tip wil ik in de vervolgopdracht terugzien.”

Techniek

Het is volgens Marloes belangrijk om de techniek op orde te hebben, zodat de leerlingen die thuiszitten zo veel mogelijk het idee hebben aanwezig te zijn in de les: “In mijn lokaal heb ik een geluidsversterker zodat een leerling thuis het goed verstaat als een leerling in de klas een vraagt stelt en andersom. Daarnaast deel ik soms het werk van leerlingen dat in OneNote staat door mijn scherm te delen. Dit doe ik anoniem of met toestemming van de leerling. Zo kan iedereen meekijken. Dit is bijvoorbeeld handig als je een uitgewerkte opdracht wil bespreken.” Als leerlingen in kleine groepjes werken, is het belangrijk dat het niet al te druk is in de klas. “Er is dan te veel achtergrondgeluid voor de leerlingen die thuiszitten. Soms is het dan handig om te kijken of ergens anders in de school plek is voor een groepje.”

De camera aan

Marloes merkt dat leerlingen steeds meer wennen aan deze vorm van onderwijs: “Voor de zomer merkte ik dat leerlingen niet altijd actief meededen, bijvoorbeeld omdat ze hun camera niet aan hadden of niet reageerden op vragen die ik stelde. Inmiddels hebben leerlingen vaak wel hun camera aan en doen ze actief mee. Ik denk dat je in eerste instantie echt moet investeren in een goede band met je klas en duidelijk moet uitleggen wat de bedoeling is.” Volgens Marloes speelt ook mee dat leerlingen – na vorig schooljaar – geen achterstand meer willen oplopen.

Wat doet het Kennemer College als een docent met mogelijke coronaklachten thuiszit?

De lessen op het Kennemer College gaan in principe gewoon online door als een docent met mogelijke coronaklachten thuiszit. Een andere docent zit dan als moderator in het lokaal met de leerlingen en zorgt ervoor dat alles technisch klaarstaat. Daarnaast is een taak van deze docent om – als dat nodig is – te zorgen voor orde in de les. Marloes: “De eerste dag dat een docent met klachten thuiszit, vallen de lessen wel uit omdat het vaak lastig is om op zo’n korte termijn collega’s in te zetten die stipuren hebben: uren waarin leraren – ook al voor corona – een klas opvangen van een zieke collega. Maar na die eerste dag gaan zo veel mogelijk van de lessen door!”

Het Kennemer College neemt deel aan het innovatietraject met als thema ‘Het versterken en behouden van afstands- en hybride onderwijs

Meer lezen

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp of wil je tips en ervaringen delen met andere collega’s? Op Edualdo.nl delen leraren en schoolleiders uit het vo én po hun vragen en antwoorden over allerlei onderwerpen.

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp? Neem contact met ons op en we helpen je verder.

contact

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de Voortgezet Leren nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden:

Meld je aan