DIGITALE VAARDIGHEDENLERARENSCHOOLLEIDERSTEAMLEIDERS

Docent Bart deelt zijn ervaring met lesgeven op afstand

Docent Bart deelt zijn ervaring met lesgeven op afstand
Bart Vercauteren

Docent wiskunde Bart Vercauteren deed het afgelopen jaar al ervaring op met lesgeven op afstand in de Extended Classroom. Welke ervaringen komen hem goed van pas nu opeens alle lessen digitaal moeten?

Extended classroom

Het Reynaertcollege in Hulst, het Zwin College in Oostburg en het Lodewijk College in Terneuzen draaien sinds januari een pilot met een speciaal ingericht lokaal, waar leerlingen les op afstand kunnen volgen. Docent wiskunde Bart Vercauteren van het Reynaertcollege verzorgt samen met collega’s deze pilot in de zogenoemde Extended Classroom. Daarmee volgen leerlingen van de drie scholen tegelijkertijd lessen. De aanleiding was dat de scholen voor bepaalde vakken te weinig leerlingen hebben, zoals de klassieke talen en wiskunde D. Bart: “Elke school heeft een volledig uitgerust lokaal met vier grote schermen en een groot digibord, waarop je de docent ziet én de leerlingen van de andere locaties.”

Structuur en duidelijkheid

Omdat leerlingen de komende drie weken niet op school mogen komen, kan de school niet gebruikmaken van de technische mogelijkheden die de Extended Classroom biedt, maar wel van de ervaringen die ze al hebben opgedaan met lesgeven op afstand. Bart: “We gaan werken vanuit de elektronische leeromgeving (elo) van OpenEdu, waarin videosessies en chatsessies met leerlingen gaan plaatsvinden. We behouden het reguliere rooster en de docent maakt per les een online instructie. De ervaringen die ik opdeed tijdens het lesgeven in de pilot, neem ik mee nu ik al mijn lessen op afstand moet geven. Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat leerlingen op afstand nog meer behoefte hebben aan structuur en duidelijkheid. Mijn belangrijkste tip is dan ook om leerlingen heldere instructies te geven en onderling te bespreken wat de verwachtingen zijn.”

Rol van de docent

Zo moet duidelijk zijn welke inspanning van de leerling wordt verwacht. De docent heeft volgens Bart hierin een belangrijke rol: “Zorg voor heldere opdrachten en deadlines. Laat leerlingen weten hoe ze hun taken en vragen moeten indienen. Op die manier blijft het voor de leerling overzichtelijk. Vraag ook expliciet aan je leerlingen hoe ze het vinden gaan. Wat werkt wel en wat niet? Wat missen ze nog? Pas aan de hand daarvan weer je lessen aan. Tot nu toe blijken bijvoorbeeld de chatsessies voor wiskunde niet zo effectief. Gezien de specifieke leerinhoud en de symbolentaal heb je toch echt een videosessie nodig. Een forum is dan wel weer handig om vragen te bespreken die vaker terugkomen.”

Digitale vaardigheden

Bart vertelt dat het aanvankelijk wel wennen is dat er een camera of een webcam op je gericht is. En een zekere ict-vaardigheid is voor het afstandsleren natuurlijk wel meegenomen. Bart: “Wat dat betreft wordt een aantal collega’s meer in het diepe gegooid.” Voorzitter van VO Zeeuws-Vlaanderen Piet de Witte: “Daar ligt een belangrijke taak voor ons als schoolleiding. Los van het feit dat alles technisch ingericht moet worden, is het belangrijk dat wij faciliteren dat alle leraren weten hoe ze digitaal les kunnen geven vanuit de elo.” Eric Provoost, collega en projectleider van de Extended Classroom, maakte hiervoor een aantal instructievideo’s voor leraren, bijvoorbeeld van hoe je een video van Youtube toevoegt, hoe je een videoles start en hoe je een virtueel klaslokaal toevoegt.

Expertise van leraren

“Daarnaast benadrukken we vooral om gebruik te maken van de expertise van leraren en goede voorbeelden met elkaar te delen. De leraren die lesgeven in de Extended Classroom hebben natuurlijk al wat ervaring. Bijvoorbeeld met hoe je opdrachten online vorm kunt geven en klaar kunt zetten. Deze expertise kunnen we nu goed benutten”, aldus Piet. Bart vult aan: “Leren op afstand impliceert nogal wat ‘klaarzetten’. Dat is ook zo bij de Extended Classroom.” Om deze kennis te delen is een forum ingericht in de elo, waar alle vijfhonderd leraren van de drie scholen ervaringen met elkaar delen en vragen aan elkaar kunnen stellen. Piet: “Ik merk dat collega’s veel gebruik maken van het forum en de eerste reacties zijn positief. Ze stellen vooral technische vragen, zoals ‘Hoe voeg ik een docent toe?’ of ‘Mijn browser laat geen videolessen, wat moet ik doen?’ Dit werkt tot nu toe heel goed.”

Lessen blijven verbeteren

Bart: “Het is een geruststelling dat ik van leerlingen in de pilot hoor dat ze even moeten wennen aan de lessen op afstand, maar dat de uitleg die ze krijgen duidelijk is en goed overkomt.” Bart benadrukt wel dat het belangrijk is om feedback te blijven vragen. Piet: “We hebben daarom ook een brief gestuurd naar alle ouders en leerlingen met de vraag om de komende periode hun tips en adviezen met ons te delen. Zo kunnen we de digitale lessen de komende weken voortdurend blijven verbeteren.”

Het Reynaert College neemt deel aan een innovatietraject van Voortgezet Leren met als thema ‘De veranderende rol van de leraar’.

Tips van Bart voor lesgeven op afstand:

  • “Bouw in de eerste lessen ruimte in om vragen van leerlingen te beantwoorden. Zijn de studiewijzers voor iedereen helder en is het duidelijk wat de komende weken de bedoeling is?”
  • “Praat duidelijk en niet te snel. Mijn ervaring met een publiek op afstand is dat je toch net wat meer aandacht moet hebben voor met name tempo en articulatie.”
  • “Maak duidelijke communicatieafspraken. Bijvoorbeeld dat de leerlingen de microfoon op hun device uitzetten als jij uitleg geeft. Bij digitaal lesgeven is er meer ruis en praat je sneller door elkaar.”
  • “Bereid je lessen goed voor en zet alles klaar, zodat tijdens de les al je aandacht naar de inhoud en de interactie met leerlingen kan gaan.”
  • “Probeer de lessen centraal te organiseren vanuit één platform. Dat maakt het voor de leerlingen overzichtelijk.”
  • “Deel als leraren onderling (technische) tips met elkaar. Vaak loop je tegen dezelfde dingen aan.”

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp of wil je tips en ervaringen delen met andere collega’s? Op Edualdo.nl delen leraren uit het vo én po hun vragen en antwoorden over allerlei onderwerpen, zoals lesgeven op afstand.

Deel dit bericht

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp? Neem contact met ons op en we helpen je verder.

Contact

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de Voortgezet Leren nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden:

Meld je aan voor de nieuwsbrief