EIGENAARSCHAP VAN LEERLINGENMAATWERKLERARENSCHOOLLEIDERS

Cognitieve prestatietool

Cognitieve prestatietool

Wil je weten in hoeverre de prestaties van jouw leerlingen veranderen? De cognitieve prestatietool kan hierbij helpen.

Hoe werkt het?

De cognitieve prestatietool is bedoeld om veranderingen in cognitieve prestaties van leerlingen in kaart te brengen. Met deze tool kun je bepalen of de onderwijsvernieuwing die je hebt doorgevoerd het gewenste effect heeft.

In de cognitieve prestatietool worden toetsresultaten van leerlingen die de onderwijsvernieuwing hebben ondergaan (interventiegroep) vergeleken met de toetsresultaten van leerlingen die op de oude manier hebben gewerkt (controlegroep). Zo werkt het:

  1. Bepaal bij welk vak je de onderwijsvernieuwing wilt doorvoeren. Welke toetsresultaten wil je gebruiken om te bepalen of de onderwijsvernieuwing effect heeft?
  2. Neem de eerste toets af bij alle leerlingen, dus zowel in de interventiegroep als in de controlegroep, voordat je begint met de onderwijsvernieuwing. De resultaten op deze toets gelden als de voormeting.
  3. Analyseren met behulp van het Excel-format.
  4. Interpreteren van de resultaten van de interventiegroep en controlegroep.
  5. Vervolgstappen uitdenken op basis van de resultaten.

Meer weten?

Heb je vragen over deze cognitieve prestatietool? Neem dan contact op via info@voortgezetleren.nl of 030 – 232 4880.

Deel dit bericht