Leestip: Het Onderwijsvragenboek – Waarom doen we de dingen zoals we ze doen?

Leestip: Het Onderwijsvragenboek – Waarom doen we de dingen zoals we ze doen?

Nelleke van der Meer, docent Nederlands op het Scala College, vertelt over haar leestip.

Met welke vraag liep je rond? Waar was je mee bezig?

“Ik ben altijd bezig na te denken over verbetering van het onderwijs. Van mijn eigen onderwijs, maar ook breder. Vaak krijg je dan de vraag: waarom moet het anders? Maar je kunt ook beginnen met de vraag: waarom doe je wat je doet? Nu we op school bezig zijn met flexibilisering van ons onderwijs loop ik tegen een heleboel zaken aan. Waarom moet je blijven zitten als je drie onvoldoendes hebt? Waarom hebben we toetsweken? Waarom is het centraal examen zoals het is?”

Welk boek of onderzoek heeft je verder geholpen?

“Het Onderwijsvragenboek – Waarom doen we dingen zoals we ze doen?” (2019) van Claire Boonstra, Nanda Carstens en Claudette de Graaf Bierbrauwer.

Wat is jouw belangrijkste inzicht uit dit boek?

“Ik had een nogal ongemakkelijke eye-opener: veel van wat we doen in het onderwijs berust niet op wetenschappelijke inzichten, maar op historische toevalligheden en efficiëntie. En dat heeft nogal wat consequenties. Je kunt namelijk eigenlijk alles wat je doet in je onderwijs ter discussie stellen. Waarom staan bijvoorbeeld de tafels in een busopstelling? Ik wil graag dat leerlingen tijdens mijn lessen met elkaar overleggen, dus ik heb de tafels nu in groepen staan.”

Hoe heb je dat inzicht vervolgens toegepast in de school?

“Je kunt niet alles tegelijk anders organiseren op je school, maar met kleine stappen beginnen kan altijd. Een voorbeeld is een mentorleerling van mij die was blijven zitten in vwo 4. Hij zat in september gedemotiveerd aan zijn tafel en deed niet zoveel. “Waarom ben ik blijven zitten?”, was zijn vraag. Ik kan dan als antwoord geven ‘omdat je drie onvoldoendes had’, maar eigenlijk vind ik dat hij met de vakken die hij wel onder de knie had best verder kon. Binnen ons onderwijs zijn vastgestelde overgangsnormen doorslaggevend, maar – mede door het lezen van het Onderwijsvragenboek – ga ik liever uit van de individuele leerling. Deze leerling leerde niet optimaal. Na overleg met de teamleider en de betreffende leraren gaat deze leerling nu voor een aantal vakken door naar vwo 5. Zijn moeder vertelde dat hij enthousiast thuiskwam nadat we deze mogelijkheid hadden besproken.”

Je vindt hier meer leestips.

Deel dit bericht