EIGENTIJDS ONDERWIJSLERARENSCHOOLLEIDERS

Anderhalve meter in de schoolgangen? Geef ieder leerjaar één thuiswerkdag!

Anderhalve meter in de schoolgangen? Geef ieder leerjaar één thuiswerkdag!
Arno Moeijes

Hoe zorg je voor anderhalve meter afstand als de scholen straks weer open gaan? Op Het Montessori Lyceum Groningen werkten leerlingen vóór de huidige lockdown één dag per week thuis. Rector Arno Moeijes vertelt.

Het is een wat oud gebouw met vrij smalle gangen: toch zitten er wel elfhonderd leerlingen op het Montessori Lyceum in Groningen. “Hoewel de leerlingen in het nieuwe schooljaar geen anderhalve meter afstand hoefden te houden, maakte ik me wel zorgen om het personeel”, vertelt rector Arno Moeijes. Zijn oplossing was om iedere leerling een dag per week thuis te laten werken, afwisselend per leerjaar. “Dat scheelde toch bijna driehonderd leerlingen per dag, waardoor je veiliger door de gangen loopt.” Door de lockdown sinds december moest hij zijn werkwijze weer even opschorten. Maar als het nodig en mogelijk is, zet hij deze oplossing na de huidige lockdown graag weer door.

Niet gerust

Vanaf begin dit schooljaar stonden overal al desinfectiedispensers en leraren hadden in hun lokalen een afgebakende ruimte met een scherm. Arno: “Leraren waren óf vooraf aanwezig in het lokaal, of kwamen binnen als de hele klas er al was. Zodat ze voldoende afstand hielden.” Maar in de smalle gangen was dat lastiger. Hij besloot daarom eerst om de lessen van verschillende klassen op andere tijdstippen te beëindigen, zodat niet iedereen tegelijk door de school liep. “Toch was ik er niet gerust op. Wat als er een uitbraak zou komen? Ik nodigde de Arbo Unie uit om de situatie te bespreken”, vertelt Arno.

“De thuiswerkdag kon ik goed gebruiken. Ik voelde me verplicht om bezig te zijn, dus dat deed ik ook. Als je op school in de les huiswerk moet maken, raak je weleens afgeleid door medeleerlingen, dat is thuis niet zo.” – Tycho, 6 Atheneum.

Zelfstandig thuiswerken

Daaruit volgde Arno’s besluit om de aanwezige populatie leerlingen te verkleinen, door een rooster waarbij elke dag een ander leerjaar thuis werkt. Zijn ‘verdunningsplan’ kreeg goedkeuring van het bestuur, de MR en de inspectie. zegt Arno. Thuis volgden de leerlingen geen lessen, maar werkten ze zelfstandig aan opdrachten en huiswerk. “Leerlingen kregen wel opdrachten via Magister, maar hoefden die pas weer bij de volgende fysieke les in te leveren.” Hier kozen ze voor zodat de leraren er niet opeens veel digitaal nakijkwerk bij zouden krijgen.

Thuis meer gedaan

De thuiswerkdag werkte goed: “Iedereen was erg tevreden. Het was rustiger op school, er was meer ruimte en leerlingen vonden het fijn om een dag thuis te werken.” Sommige leerlingen volgden tijdens het thuiswerken wel de volgorde van hun normale rooster, andere leerlingen deelden hun eigen dag in. Sommigen merkten dat ze thuis meer gedaan kregen, omdat ze op school afgeleid raken door medeleerlingen of omdat ze meer tijd kwijt waren met uitleg krijgen. Natuurlijk ging alles weer op de schop met de nieuwe lockdown sinds begin december. Arno hoopt dat hij binnenkort zijn oplossing weer kan oppakken, ofwel dat er geen afstand houden meer nodig is.

“Er zijn wel leerlingen die de thuiswerkdagen juist als vrije dag zagen, waardoor ze meer gingen achterlopen op de stof.” – Tycho, 6 Atheneum.

Kwetsbare leerlingen, wie zijn dat?

Momenteel zijn op de school alleen kwetsbare en examenleerlingen aanwezig, de uitzonderingen die volgens de laatste regels wel naar school mogen. Maar hoe bepaal je nou wie die kwetsbare leerlingen precies zijn? “Het is er een aantal die we al vóór de coronacrisis in het oog hadden als ‘kwetsbaar’ vanwege bijzondere omstandigheden. Leerlingen die al wekelijks begeleid werden door het zorgteam bijvoorbeeld.” Denk bijvoorbeeld aan leerlingen met een onveilige situatie thuis. Maar ook leerlingen die aangeven thuis niet te kunnen werken vanwege bijvoorbeeld drukte, mogen meedoen op locatie met de ‘kwetsbare’ groep. “Leerlingen met ouders in cruciale beroepen vallen er niet automatisch onder, alleen als ze aangeven alleen thuis niet vooruit te kunnen.”

Aangepast rooster

Voor de leerlingen die vanwege de huidige lockdown helemaal niet meer naar school mogen, zijn ook maatregelen genomen voor een soepeler verloop. Arno: “We merken dat met name bij afstandsonderwijs, afwisseling erg belangrijk is omdat de aandacht sneller verloren gaat.” De leraren vullen dit allemaal op hun eigen manier in, met video’s, presentaties, instructies, gezamenlijke opdrachten en zelfstandig werken. Ook zijn na geluiden onder de leerlingen en leraren, voor iedereen meer en langere pauzes ingelast. Hierdoor is er meer tijd om even van het scherm weg te gaan. “Praktijklessen en opdrachten hebben we aan het einde van de schooldag geroosterd, zodat ze dan zelfstandig en even zonder scherm aan de slag kunnen.” Daarbij kun je denken aan bijvoorbeeld na een video-instructie van de dramadocent een eigen filmpje opnemen of buiten op pad.

“Nu de lessen ingekort zijn, heb ik niet per se behoefte aan thuiswerkdagen. Want we hebben na school meer tijd om voor onszelf bezig te zijn.” Tycho, 6 Atheneum.

Naar elkaar luisteren

Een van de belangrijkste factoren voor een succesvolle omgang met coronatijden, is volgens Arno goed naar elkaar te luisteren. Sinds april 2020 heeft hij daarom een speciaal denkteam bestaande uit zo’n tien medewerkers. Arno: “Het is een zeer divers team met zowel leraren als ondersteunend personeel. We vinden het belangrijk om bij de plannen die we bedenken direct feedback te ontvangen uit verschillende hoeken van de school.” Op die manier zorgt hij ervoor dat zijn plannen niet alleen ingestoken zijn vanuit de schoolleiding, maar ook passend en realistisch zijn voor de rest van het personeel én de leerlingen, via input vanuit de leerlingenraad. “Dit past bij ons als Montessorischool.” Ook bij het handhaven van coronamaatregelen benadrukt hij het gesprek: “Regels opleggen zonder te praten over het waarom, heeft weinig zin. Ga altijd de dialoog aan.”

Mogelijkheden en onmogelijkheden

Ook merkt Arno uit gesprekken met leraren dat sommigen de voorkeur hebben om hun afstandsonderwijs vanuit school te verzorgen, in plaats van thuis. Daarvoor is ook ruimte gemaakt zodat ze in een rustig eigen lokaal hun les kunnen geven. “Denk aan een scheikundedocent die tijdens het streamen nog steeds proefjes kan doen: dat gaat thuis moeilijk.” Ook merkt hij bij meerdere medewerkers spanningen: “Elke persconferentie rond coronamaatregelen brengt weer een verrassing met zich mee, niet iedereen kan daar goed tegen. Sommige medewerkers werd het even te veel in december”, vertelt Arno. Daarop geeft hij hen bijvoorbeeld een thuiswerkdag om even bij te komen. “Luister goed naar elkaars mogelijkheden, maar óók de onmogelijkheden. Blijf het gesprek voeren in de breedste zin van het woord!”

Bekijk hier het voorbeeldrooster met het doordraaisysteem.

Meer lezen

Heb jij vragen over afstandsonderwijs?

Meer weten?

Heb jij vragen over dit onderwerp? Neem contact met ons op en we helpen je verder.

contact

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de Voortgezet Leren nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en praktijkvoorbeelden:

Meld je aan