Peerbegeleiders

Hoe borg je de opgedane lessen van de afgelopen periode? En hoe geef je vorm aan hybride onderwijs? Heb je behoefte aan een gesprek met een collega-schoolleider? Neem dan contact op met één van onderstaande collega-schoolleiders. Je kunt ook bij ons terecht met andere vragen, bijvoorbeeld als je op zoek bent naar iemand die met je kan sparren of meedenken in de volgende stap die je met je school wil zetten.

Neem via info@voortgezetleren.nl contact op met een van de onderstaande peerbegeleiders. Zij denken graag met je mee. Je kunt ook direct een vraag stellen aan school- en teamleiders op Edualdo.

Ina Everts, directeur havo/vwo CS Vincent van Gogh

“Onderwijs is altijd in beweging. Beweging is een woord dat mij inspireert en motiveert om samen met docenten en schoolleiders ons onderwijs te verbeteren, veranderen en/of vernieuwen. Elke leerling heeft ‘recht’ op onderwijs dat bij hem/haar past, zodat ontwikkeling mogelijk is. Docenten en schoolleiders willen graag de ontwikkeling van elke leerling stimuleren en zo nodig het onderwijs verbeteren, veranderen en/of vernieuwen. Vanuit mijn eigen ervaring als visitator, peer auditor, directeur/bestuurder en schoolleider heb ik gemerkt dat ik in deze processen van betekenis kan zijn.”

Kernwoorden: veranderprocessen en daarbij specifiek: het team als eigenaar/draagvlak creëren binnen een team, gedeeld leiderschap, leiderschapsontwikkeling, kwaliteitszorg, denken vanuit bedoeling in plaats van systemen

En verder: managementcoach, lid themacommissie Professionele School Organisatie, lid visitatiecommissie Technasium, peer auditor, toezichthouder primair onderwijs

Mariet van Goch, lid centrale directie Oranje Nassau College, directeur ONC Parkdreef

“Om kennis en ervaring te delen en bij te mogen dragen aan elke dag samen een beetje beter onderwijs wil ik me graag inzetten als peerbegeleider voor het programma Voortgezet Leren. Leren van en aan elkaar maakt mogelijk dat we anders leren kijken, onze grenzen verleggen en nieuwe stappen durven zetten. We vragen elke dag aan onze leerlingen om die lerende houding en ontwikkelstappen. Het programma Voortgezet Leren stimuleert die houding ook onder schoolleiders en daar wil ik graag mijn bijdrage aan leveren.

Kernwoorden: onderwijsontwikkeling, onderwijsvernieuwing, onderwijsverbetering, onderwijsorganisatie

En verder: vo-management coach, ervaring als lid RvT

Iedje Heere, rector Merlet College

“Mijn motivatie is scholen te helpen en ondersteunen bij de implementatie van maatwerktrajecten door ze met elkaar te verbinden. Er zijn veel scholen bezig met dit onderwerp, elke school heeft hierin succeservaringen en lopen tegen grenzen aan. Scholen kunnen veel van elkaar leren en zeker ook inspireren. Daarnaast merk ik dat scholen vaak tegen dezelfde vraagstukken aanlopen. Ik ondersteun scholen in verandertrajecten, management- en/of organisatievraagstukken.

Kernwoorden: verandertrajecten, implementatietrajecten, managementvraagstukken, leiderschapsontwikkeling

En verder: lid netwerk Zo.Leer.Ik!

Gert ten Hove, directeur mavo-havo-vwo C.S.G. het Noordik

“Ik heb nu 15 jaar ervaring in leidinggevende functies in het VO. Ook heb ik een aantal jaar als adviseur scholen mogen dienen. Ik geniet er steeds weer van om zelfkennis op te halen uit andere scholen en samen het gesprek aan te gaan met mensen die op zoek zijn naar nog beter onderwijs voor deze tijd.

Kernwoorden: onderwijsinnovatie, groepsprocessen, coaching

En verder: VO-managementscoach, medeorganisator onderwijsstudiereizen

Marie-Antoinette van Steijn, rector Gymnasium Juvenaat

“Kennis en ervaringen delen en samen nieuwe kennis en inzichten ontwikkelen is essentieel bij professionalisering. Peerbegeleider binnen het programma Voortgezet Leren biedt hiervoor een mooi podium.”

Kernwoorden: onderwijsontwikkeling vanuit SHRM-perspectief en invloed van onderwijsontwikkeling op de schoolorganisatie, co-creatie en gespreid leiderschap

Willem van Ouwerkerk, lid kernteam Schoolleiders voor de Toekomst

“Het is boeiend om een strategisch beleidsplan door te zetten naar alle facetten van een organisatie. Samen plannen maken, focussen, enthousiasmeren, uitvoeren, feedback ophalen, bijstellen, borgen – het goed doorlopen van de cyclus helpt om tot mooie resultaten te komen. Eerst de basis op orde brengen en houden – en van daaruit verder exploreren. Leerlingen en collega’s zijn daarbij je belangrijkste partners. Vanuit mijn ervaring en expertise help ik graag startende schoolleiders of teams op weg.”

Kernwoorden: leiderschap, sterke teams, netwerken, passend onderwijs, aansluiting onderwijs – jeugdzorg, kansenbeleid, kwaliteitszorg. Gevoel voor mensen, oog voor processen en resultaten.

En verder: (oud) leraar wis- en natuurkunde, teamleider, directeur Samenwerkingsverband V(S)O, directeur Praktijkonderwijs

Wil jij jezelf ook beschikbaar stellen als sparringpartner voor collega’s uit de sector? Neem contact op met Jonah Opsteen via jonahopsteen@vo-raad.nl

Deel dit bericht

Contact

Wil je in contact komen met een van onze peerbegeleiders? Mail ons en we helpen je verder.

info@voortgezetleren.nl