Maatwerk organiseren

Met maatwerk is er ruimte voor talentontwikkeling en persoonlijke kwaliteiten van leerlingen. Het doel is dat álle leerlingen van praktijkonderwijs tot vwo presteren in eigen tempo en naar eigen kunnen. Lees in de praktijkvoorbeelden hoe andere scholen dit aanpakken, ga aan de slag met de materialen en instrumenten, kom naar één van onze bijeenkomsten of verdiep je verder via kennis uit onderzoek.

Tools en instrumenten

Motivatietool
Motivatietool
Met deze motivatietool meet je in hoeverre de motivatie van je leerlingen…
Autonomietool
Autonomietool
Met deze autonomietool meet je in hoeverre de autonomie van je leerlingen…
Zelfvertrouwentool
Zelfvertrouwentool
Met deze zelfvertrouwentool meet je in hoeverre het zelfvertrouwen van je leerlingen…

Aan de slag

Maatwerk: wat kan en mag?

In dit schema vind je een overzicht van wat er mogelijk is met maatwerk. Denk aan vakken volgen op een hoger of lager niveau, langzamer of sneller door het programma, en het plusdocument.

De 7 fases van een schoolontwikkeling

Hoe klein of groot een verandering ook is, ontwikkelen in de school is een cyclisch en continu proces. In een ontwikkelproces doorlopen scholen verschillende fases. Lees meer over de fases.
Instrument: Doorloop deze 7 fasen voor het organiseren van maatwerk
Gebruik dit instrument om samen met collega's aan de slag te gaan op jouw school.

Download: het ontwikkelplan

Dit plan geeft ondersteuning in het vormgeven van het ontwikkelproces, bijvoorbeeld voor het bieden van (meer) maatwerk. Bij elke stap zijn handige hulpvragen toegevoegd die je aan het denken zetten. Wat willen wij en waarom?

Kennis uit onderzoek

Het effect van keuze op leerresultaten

Welke invloed heeft het zelf kiezen van het instructieniveau op de leerresultaten en de motivatie van leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs?

Het effect van maatwerk op de motivatie

De verwachting is dat leerlingen door maatwerk meer en beter worden uitgedaagd. Dat zou een positieve invloed kunnen hebben op de motivatie van leerlingen. Klopt dit wel?

Het effect van aangepaste lestijden

Wat zijn de effecten van een aanpassing in het lesaanbod, waarbij er ’s ochtends centrale lessen worden gegeven en ’s middags ondersteuning en verdieping op de leerprestaties en de motivatie van leerlingen?

Ook interessant

Maatwerk: meer voorbeelden uit de praktijk

Scholen zijn al volop aan de slag met het bieden van maatwerk in hun organisatie. Lees hier een aantal praktijkvoorbeelden, verdeeld in categorieën.

Een flexibel rooster: 6 scholen om van te leren

Zes voorbeelden van scholen die voor een andere indeling van de dag kiezen met een flexibel rooster.

Rapport: De personele gevolgen van anders organiseren

Een uitgebreid rapport naar de personele gevolgen van anders organiseren in het voortgezet onderwijs, inclusief succesfactoren en praktijkvoorbeelden.

Toolkit Samen innoveren

Deze toolkit is voor iedereen die op een effectieve manier wil samenwerken aan een innovatief vraagstuk op school. De toolkit leidt je stap-voor-stap door het ontwikkelproces. Je werkt toe naar het ontwerpen van een tool en/of praktische handreiking voor jouzelf en/of je collega's.

Bekijk ook deze thema’s