Eigenaarschap van leerlingen

Door leerlingen meer eigenaarschap in het leerproces te leren nemen, kan de intrinsieke motivatie van leerlingen toenemen en kunnen de leerprestaties verbeteren. Hoe stimuleer je als school het eigenaarschap van leerlingen? Lees in de praktijkvoorbeelden hoe andere scholen dit aanpakken, ga aan de slag met de materialen en instrumenten, kom naar één van onze bijeenkomsten of verdiep je verder via kennis uit onderzoek.

Kennis uit onderzoek

Inzichten uit onderzoek over eigenaarschap
Bekijk een overzicht van relevante onderzoeken naar eigenaarschap bij leerlingen.

Zelfregulatie en het tienerbrein

Is de stap naar zelfregulatie van leerlingen over het leerproces wel mogelijk voor tieners aangezien hun brein nog volop in ontwikkeling is?
Leidt eigenaarschap tot meer motivatie bij leerlingen?
Leersituaties waarin leerlingen meer regie hebben kunnen onder bepaalde voorwaarden een positieve invloed op hun motivatie hebben.

Hoe kunnen leraren het eigenaarschap van leerlingen versterken?

Om het eigenaarschap van leerlingen te versterken kun je onder meer de motivatie, betrokkenheid, zelfsturing en metacognitieve vaardigheden bevorderen.

Leidt eigenaarschap tot betere leerprestaties?

Er zijn sterke aanwijzingen dat leerlingen betere leerprestaties kunnen behalen, als zij zelf goed de regie kunnen voeren over hun eigen leerproces.

Bijeenkomsten

Heb je een vraag over het stimuleren van eigenaarschap op jouw school?

Zoek je expertise of inspiratie? Heb je een praktische vraag of wil je in contact komen met een collega van een andere school?

Neem contact met ons op

Onderzoeksinstrumenten

Zelfregulatietool
Toelichting wat het instrument doet De zelfregulatietool meet de zelfregulatie van leerlingen.…
Motivatietool
Toelichting wat het instrument doet De motivatietool meet met behulp van 16…
Autonomietool
Toelichting wat het instrument doet Deze korte vragenlijst meet in hoeverre leerlingen…

Ook interessant

Zelfregulatie in de les: vragenlijsten

SLO heeft een zelfregulatie-vragenlijst voor leerlingen in het voortgezet onderwijs ontwikkeld. De vragenlijst geeft inzicht in de mate van zelfregulatie in de les en kan gebruikt worden als hulpmiddel om dit gedrag te bevorderen.

Tien tips eigenaarschap

Waar kan een leerling eigenaar van zijn op school? En hoe kun je als leraar eigenaarschap stimuleren? Lees hier tien tips om het eigenaarschap van leerlingen te vergroten.

Aan de slag met eigenaarschap leerlingen

Stichting Leerkracht heeft drie concrete tips geformuleerd om het eigenaarschap van leerlingen te vergroten. Aan de hand van video's en stappenplannen worden de tips uitgelegd.

Menukaart eigenaarschap

Het leerlab 'Leerling eigenaar leerproces' heeft een menukaart ontwikkeld om docenten ideeën te geven om leerlingen meer eigenaar te maken van hun leerproces.

De theorie achter zelfsturend leren

Dit document is opgesteld door zeven vernieuwingsscholen en beschrijft de bevindingen, praktijkervaringen en de theorie achter zelfsturend leren.