NPO – de vertaling naar de praktijk

NPO – de vertaling naar de praktijk

Praktijkvoorbeelden bij het NPO – de Menukaart

Recent heeft het ministerie van OCW een ‘menukaart’ met interventies gepubliceerd in het kader van het NPO. De bedoeling is dat scholen hieruit een keuze maken en op deze manier een eigen programma samenstellen, met als doel leerlingen te ondersteunen bij eventuele coronavertragingen. De genoemde interventies op de menukaart zijn bewezen effectief, maar variëren in duur, effectiviteit en kosten.

Onderstaand is hetzelfde overzicht van interventies opgenomen, met daarbij passende praktijkvoorbeelden en podcasts ter inspiratie, tools die ingezet kunnen worden, of relevante bijeenkomsten. Het gaat hierbij vooral om het ‘hoe’ als jouw school met een bepaalde interventie aan de slag wil gaan. Klik op een van de interventies voor een overzicht van relevante praktijkvoorbeelden, tools etc.

Dit overzicht wordt regelmatig aangevuld.

A. Meer onderwijs (binnen of buiten reguliere schooltijden) om bij groepen leerlingen kennis en vaardigheden bij te spijkeren

B. Effectievere inzet van onderwijs om kennis en vaardigheden bij te spijkeren

C. Sociaal-emotionele en fysieke ontwikkeling van leerlingen

D. Ontwikkeling van de executieve functies van leerlingen

E. (Extra) inzet van personeel en ondersteuning

F. Faciliteiten en randvoorwaarden

Vragen?

Heb jij vragen over de interventies of wil je tips en ervaringen delen met andere collega’s? Op Edualdo.nl delen leraren en schoolleiders uit het vo én po hun vragen en antwoorden over allerlei onderwerpen. Of neem contact met ons op.

Ook kun je terecht bij de Kennisrotonde. Je ontvangt nu extra snel, binnen 3 weken, een antwoord. Geef in het formulier onder ‘aanleiding’ aan dat het gaat om een interventie in het kader van NPO/inlopen van (leer)vertraging als gevolg van coronamaatregelen.

Deel dit bericht