Onderzoek: Motivatie bij leerlingen

Lies de Vries – docent Frans op het College ’t Venster over het boek Motivatie bij leerlingen van Piet Donkers.

Met welke vraag liep je rond?
“Ik loop altijd met de vraag rond hoe mijn leerlingen beter kunnen leren. Mijn ervaring is dat leerlingen veel lesstof vergeten.”

Welk boek of onderzoek heeft je verder geholpen?
‘Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek’ van Tim Surma (e.a.).

Wat was jouw belangrijkste inzicht uit dit boek?
“Om leermomenten te spreiden in de tijd. Als leerlingen iets gehoord hebben, vergeten ze dat vaak weer. Door de stof regelmatig te herhalen, onderbreek je voortdurend dat vergeetproces, waardoor leerlingen uiteindelijk op de lange termijn meer van de lesstof onthouden.”

Hoe heb je dat inzicht vervolgens toegepast in de school?
“Aan het begin van de les activeer ik de voorkennis van mijn leerlingen. Dit doe ik door een vraag te stellen over de les van een week geleden en vervolgens over een les van een maand geleden. Zo stimuleer ik dat leerlingen de lesstof blijven herhalen.”

Deel dit bericht