Met coaching naar meer eigenaarschap
De scholen binnen de innovatiegroep Met coaching naar meer eigenaarschap zijn allemaal bezig om eigenaarschap en regie aan leerlingen te geven. Daarbij zijn gemotiveerde leerlingen het uiteindelijke doel. Coaching is een manier om dit eigenaarschap vorm te geven. Dit proces is zowel belangrijk voor de leerlingen zelf als voor het docententeam. In de groep zitten 3 vmbo-scholen, 3 gymnasium en 2 brede scholen. Hierdoor kunnen de scholen zich identificeren met een aantal vergelijkbare scholen.
Ontwikkelvraag per school
Emelwerda College
Hoe kunnen wij onze leerlingen zo coachen dat er meer bewust en zelfregulerend leren ontstaat waarbij leerling meer eigenaar is van zijn leerproces? En wat vraagt dit van docenten en schoolleiding?
Gymnasium Juvenaat
Hoe komen wij middels coachend leren tot onderwijs op maat voor onze gymnasium leerlingen?
Scala College - Diamantstraat
Hoe kunnen wij door het hele team gedragen onderwijs vormgeven waarbij de leerling meer regie heeft over zijn eigen onderwijs?
VMBO Helicon Nijmegen
Hoe kunnen we onze ontwikkeling zo wegzetten in de tijd dat collega’s daarin zijn meegenomen en ze kunnen uitvoeren in het nieuwe gebouw?
Gerrit van der Veen College
Hoe worden we een lerende school waarbij leerlingen en docenten zich veilig genoeg voelen om zich te ontwikkelen, en eigenaarschap voelen/nemen voor het eigen leren?
Marnix Gymnasium
Hoe kunnen we een eerste stap richting meer maatwerk en eigenaarschap voor leerlingen (en docenten) vormgeven en organiseren? Hoe blijven we aansluiten op wat er al gebeurt in de school (nieuwe mentoraat en waarderende gesprekscyclus?) En hoe zorgen we dat we daarmee meer aanmeldingen aantrekken?
Dalton Dordrecht
Hoe kunnen we de ingezette Dalton-plus-ontwikkelingen duurzaam en verder uitrollen naar de bovenbouw in de komende jaren?
Rsg De Borgen, locatie Woldborg, Grootegast
Hoe kunnen we een hoogbegaafdheidstraject in de regio opstarten bij ons op school?