Leidinggeven aan leren

Leidinggeven aan leren

Op 11 november vond de Schoolleidersconferentie plaats, die volledig in het teken stond van ‘Leidinggeven aan leren’. Op deze pagina vind je allerlei informatie over dit thema: van de presentaties die tijdens de conferentie zijn gegeven tot artikelen, video’s en podcasts van partners van Voortgezet Leren.

Presentaties

Terugkijken

Artikelen, video’s en podcasts

Voor de Schoolleidersconferentie hebben partners van Voortgezet Leren artikelen, video’s en podcasts ontwikkeld rond het thema Leidinggeven aan leren.

Voorbeeld uit de praktijk: scholen helpen scholen


Waarom zou je voor het oplossen van een probleem externe hulp inroepen als die ook binnen de eigen gelederen voorhanden is? Dat vroegen Frans Jordaan (kwaliteitsmedewerker van het samenwerkingsverband Amstelland en de Meerlanden) en drie zorgcoördinatoren zich vorig jaar af. Het antwoord is er inmiddels: begin je eigen visitatiecommissie. Lees in dit praktijkvoorbeeld hoe zij dit aanpakten. Op zoek naar meer inspiratie? Bekijk ook deze praktijkvoorbeelden.

Dit is een bijdrage van Steunpunt Passend Onderwijs.

Leerscan: leiderschap in leren

Afbeelding Leerscan, leiderschap in leren
Op welke manier leer jij het gemakkelijkst? En hoe kun je een ontwikkeling die je nastreeft ook daadwerkelijk realiseren? Met
de leerscan kun je op een eenvoudige manier jouw eigen leervoorkeuren en denkgewoonten in kaart brengen en daarmee effectiever werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling. Benieuwd hoe dit jou als schoolleider kan helpen om van jouw school een  lerende organisatie te maken? Lees dan het artikel ‘leiderschap in leren’

Dit is een bijdrage van Stichting Language of Learning.

Krijg inzicht in het HRM-beleid met de Spiegel Personeel en School

Krijg inzicht in het HRM-beleid met de Spiegel Personeel en School
In hoeverre is er op jouw school sprake van een lerende organisatie? En in welke mate ervaren collega’s bijvoorbeeld professionele ruimte?
De Spiegel Personeel en School geeft inzicht in het HRM-beleid op basis van verschillende perspectieven binnen de school. Dit instrument geeft je handvatten om samen met collega’s te werken aan verbetering van het HRM-beleid dat is gericht op de strategische doelen van de school. Benieuwd? Bekijk hier een voorbeeldrapportage of ga direct naar de website en ga kosteloos met de Spiegel aan de slag.

Dit is een bijdrage van het programma Voortgezet Leren.

Werkt jouw school als professionele leergemeenschap?

Werkt jouw school als professionele leergemeenschap
Wil je weten in hoeverre jouw school werkt als professionele leergemeenschap? De
Scan School als professionele leergemeenschap geeft inzicht in de huidige en de wenselijke stand van zaken. Tegen een vergoeding kan je gebruikmaken van deze scan en krijg je advies van het Kohnstamm Instituut over mogelijke vervolgstappen richting een professionele leergemeenschap. Meer weten? Bekijk een voorbeeld van de rapportage die scholen ontvangen of lees dit document voor meer informatie.

Dit is een bijdrage van Kohnstamm Instituut.

Veranderen richting inclusief onderwijs

Veranderen richting inclusief onderwijs
In het artikel
Veranderen richting inclusiever onderwijs’ gaat Pieterjan van Delden aan de hand van de veranderaanpak van het Melanchton Kralingen (een vmbo-school in Rotterdam) op zoek naar antwoorden op de vraag wat ‘passend onderwijs zo moeilijk maakt’. Ook onderzoekt hij hoe scholen zich kunnen bewegen in de richting van inclusiever onderwijs. Wat kan jij  hier als schoolleider in betekenen? Lees het artikel.

Dit is een bijdrage van Steunpunt Passend Onderwijs

Benchmark po/vo: van en met elkaar leren

Benchmark po vo
Hoe presteert jouw schoolbestuur ten opzichte van vergelijkbare besturen, bijvoorbeeld op gebied van onderwijsprestaties, personeel of financiën? De
sectorale benchmark vergelijkt prestaties en inzet van middelen van besturen in het funderend onderwijs. De benchmark helpt om van elkaar te leren en de sector te verbeteren. Benieuwd? Bekijk in deze animatie hoe de benchmark precies werkt.

Dit is een bijdrage van de PO-Raad en VO-raad.

Hoe zet je als schoolleider jouw leerlingen centraal?

Wat moet ik als schoolleider doen om ervoor te zorgen dat leerlingen nóg beter kunnen leren? Dat is één van de vragen die schoolleider Ingrid Peters van basisschool de Bloemaert voorlegt aan twee van haar leerlingen. Ze gaat op een laagdrempelige manier met Floris (6) en Kay (8) in gesprek over de vraag hoe je leerlingen binnen de school centraal kunt stellen.

Dit is een bijdrage van Schoolleiders voor de Toekomst.

Leerlingen over de toekomst van het onderwijs

Schoolleiders voor de Toekomst Leerlingensessie
Verschillende leerlingen
van middelbare school De Amersfoortse Berg zijn twee dagen aan de slag gegaan met de toekomst van het onderwijs op hun school. Zij schetsten hun ideaal en gingen daarover in gesprek met docenten en de schoolleiding. Woordkunstenaar Ruwhel Emers woonde de leerlingensessie bij en vatte de wensen van de leerlingen samen in een spoken word’: een boodschap voor de sector. Benieuwd? Beluister het hele geluidsfragment.

Dit is een bijdrage van Schoolleiders voor de Toekomst. 

Podcast: Wat kunnen we leren van Niekée en Agora-onderwijs?

Podcast Sjef Drummen
Niekée Agora is een gepersonaliseerd leerconcept waarbij leerlingen van vmbo tot en met gymnasium leren en bezig zijn met hun ontwikkeling.
Leerlingen worden uitgedaagd om zelf vorm te geven aan hun persoonlijke leerproces “De leerling bepaalt het reisdoel, de meester wijst de weg.” In deze podcast vertelt Sjef Drummen (medeoprichter van het Agora-onderwijs) hoe dit leerconcept er in praktijk uitziet.

Dit is een bijdrage van Agora-onderwijs.

Lezing: invloed hebben op je eigen loopbaan

Lezing, Invloed hebben op je eigen loopbaan
Binnen de onderwijssector
verandert het werk constant en moet je blijven leren. Hoe je hier mee omgaat, is aan jezelf. Marinka Kuijpers (bijzonder hoogleraar Leeromgeving en leerloopbanen) vertelt in deze lezing hoe je zelf invloed kan uitoefenen op jouw ontwikkeling en wat voor werkomgeving hiervoor nodig is. Meer weten? Bekijk dan de
uitkomsten van het nieuwste onderzoek naar een leven lang ontwikkelen.

Dit is een bijdrage van Platform Samen Opleiden & Professionaliseren

Perspectief voor de leraar in coronatijd

Perspectief voor de leraar in coronatijd
Na een hoopvolle start van het schooljaar zitten we
nu in de tweede coronagolf en niemand weet hoeveel er nog zullen volgen. Het vraagt flexibiliteit, aanpassingsvermogen en veerkracht van leraren om hun lesprogramma telkens weer bij te stellen. Hoe kun jij als schoolleider een nieuw perspectief bieden aan deze leraren, anders dan ‘we moeten dit voorlopig nog even volhouden’? In deze blog gaat SLO in op deze vraag.

Dit is een bijdrage van SLO.

De basis voor je leven leg je op school

Sociaal-emotionele vaardigheden, VOcontent
In deze whitepaper
 wordt toegelicht waarom aandacht voor sociaal-emotioneel leren een voorwaarde is voor een positieve ontwikkeling, zodat leerlingen goed kunnen functioneren op school én voorbereid zijn op hun toekomst. Je leest hoe VO-content scholen hierbij kan ondersteunen, onder andere door een praktijkvoorbeeld van het Tabor College d’Ampte in Hoorn. “Als je wilt dat je leerlingen zich op een bepaalde manier gedragen, moet je ze dat ook leren.

Dit is een bijdrage van VO-content.  

Ontwikkeling naar een lerende cultuur

Leidinggeven aan een lerende cultuur
In het onderzoeksrapport ‘Ontwikkeling naar een lerende cultuur’
 staan vijf portretten van scholen die werken aan een lerende cultuur, waarin docenten van elkaar leren en samenwerking hoog in het vaandel staat. Deze voorbeelden zijn bedoeld als good practices en ter inspiratie voor andere scholen. Het belang van een lerende organisatie wordt in dit onderzoek vanuit wetenschappelijk oogpunt behandeld, zo wordt er gebruik gemaakt van het Playmakersmodel, gebaseerd op leiderschap in effectieve scholen.

Dit is een bijdrage van SRVO.  

De waarde van startende leraren voor scholen

De inductie van startende leraren is urgenter dan ooit, zeker omdat uitvalpercentages in verschillende onderwijssectoren onverminderd hoog blijven. In de publicatie De waarde van startende leraren voor scholen komen thema’s als het innovatief professioneel potentieel, de professionele identiteit en stuurkracht van starters aan bod. Daarnaast is er ook aandacht voor jouw rol als schoolleider bij de ontwikkeling van starters.

Dit is een bijdrage van Platform Samen Opleiden & Professionaliseren.

Krimp als kans: iedere leraar op de juiste plek

Eva Knies, video SHRM

“We zijn met SHRM aan de slag gegaan, omdat wij hier in de regio zitten met een leerlingenkrimp van 15 tot 20 procent. Om boventalligheid te vermijden, werk- en leerplezier te verhogen en onderwijskwaliteit te behouden, hebben wij gekozen voor SHRM.” Marie-Antoinette van Steijn (rector Juvenaat) en Eva Knies (hoogleraar SHRM) laten in deze video zien wat SHRM in praktijk oplevert, onder andere op het gebied van krimp.

Dit is een bijdrage van Voortgezet Leren.

Online sessie: visie op leren

Online sessie, visie op leren
Tijdens
de Schoolleidersconferentie verzorgt Jan Fasen een workshop over de rol van schoolleiders bij een onderwijsontwikkeling. In navolging daarop vinden in december twee online sessies plaats. Tijdens deze sessies ga je onder leiding van Jan aan de slag met het ontwikkelen, aanscherpen of bijstellen van jouw visie op leren. Je gaat op zoek naar jouw leidende principes over leren en leert deze te vertalen naar een aansprekende visie.

Dit is een bijdrage van
Voortgezet Leren.

Schoolleider in beeld: structurele kwaliteitsverbetering

Schoolleider in beeld, Mark Daalderop
Conrector en plaatsvervangend rector Mark Daalderop (
Kandinsky College, Nijmegen) vertelt in dit diepte-interview hoe hij onderwijskwaliteit meetbaar maakt. Hij introduceerde na goede ervaringen een efficiënte kwaliteitskalender en inmiddels vragen ook docenten om kwaliteitsmetingen. “Als bijvoorbeeld het verzuim in een team duidelijk hoger is dan in het voorgaande jaar, dan moet je daar iets mee.” Dit interview valt onder het thema Kwaliteitsontwikkeling, één van de zeven kennisthema’s uit de Kern van het vak’.

Dit is een bijdrage van SRVO

Activiteiten voor schoolleiders: hoe blijf jij je ontwikkelen?

Activiteiten voor schoolleiders, hoe blijf jij je ontwikkelen
De VO-raad blijft investeren in het versterken van leiderschap binnen scholen, bijvoorbeeld door in te zetten op de professionalisering van schoolleiders. De programma’s van de VO-raad bieden verschillende activiteiten aan die van waarde zijn tijdens jouw loopbaan. Van inwerktrajecten en masterclasses tot conferenties en leiderschapscafés. Benieuwd welke activiteiten voor schoolleiders binnenkort plaatsvinden? Bekijk het overzicht
 en meld je aan.

Dit is een bijdrage van de VO-raad.

Deel dit bericht