Leerdoelen inzetten in de klas

Evalueren

De makkelijkste manier is de leerdoelen aan het begin van de les met leerlingen door te nemen en er aan het einde van de les samen op terug te komen. Je kunt de leerling bijvoorbeeld vragen: Kan je dit nu uitvoeren? Ja? Dan heb je dus wat geleerd vandaag! Dit werkt, zeker in de onderbouw, erg motiverend en structurerend.

Samenvatten

Een andere manier is leerlingen een samenvatting te laten maken aan de hand van de leerdoelen. Dat helpt leerlingen bij het onderscheiden van hoofd- en bijzaken en het zien van verbanden. Als ze de samenvatting met elkaar bespreken, zijn ze bovendien coöperatief aan het leren.

Koppelen aan lesmateriaal

Iets meer werk voor de docent, maar een wel erg zinvolle manier, is het lesmateriaal dat je hebt (bijvoorbeeld de opdrachten in het werkboek) te koppelen aan de leerdoelen. Hierdoor wordt het voor de leerlingen extra inzichtelijk waarom ze die opdrachten moeten doen en welke leerdoelen ze al beheersen en welke nog niet. Ook (digitale) oefentoetsen kun je op deze manier inzetten.

Uiteraard is je eindtoets van het betreffende onderwerp ook gebaseerd op de leerdoelen. Laat dit in de nabespreking duidelijk zien, zodat leerlingen zicht krijgen in wat ze wel en niet beheersen. Eventueel kun je ze een herkansing geven om de laatste minpuntjes te herstellen.

Doe mee aan de challenges leerdoelen.

Deel dit bericht