Leerdoelen in de klas

Definitie leerdoel, lesdoel en succescriteria

Een leerdoel is datgene wat de leerling geleerd moet hebben als gevolg van het onderwijs dat je hebt ingericht en dat de leerling heeft gevolgd. Een lesdoel is een leerdoel voor 1 les. Een succescriterium is wat de leerling moet laten zien om aan te tonen of hij/zij het leerdoel beheerst. Bijvoorbeeld het invullen van een gatentekst, of het maken van een examenopgave, of het bereiden van een maaltijd. Lees verder.

Aan de slag met leerdoelen

Leerdoelen kun je vinden in je lesmethode en op internet. De eindtermen van je vak zijn redelijk onontkoombaar. Met alle andere leerdoelen kun je kritisch omgaan. Enkele tips en trucs.

Hoe maak je leren zichtbaar?

Wanneer je je onderwijs baseert op leerdoelen, wordt het mogelijk om zichtbaar te maken of leerlingen de leerdoelen al beheersen. Als je dit doet terwijl de leerlingen nog bezig zijn om zich de stof eigen te maken, dan ben je dus bezig met formatief evalueren. Formatief evalueren is niks meer en niks minder dan een cyclisch proces van het stellen van doelen, het meten in hoeverre de doelen behaald zijn en het vervolgens bijstellen van de onderwijsactiviteiten van de leerling om er zo goed mogelijk voor te zorgen dat de leerling de rest van de leerdoelen ook behaalt.

Bij het meten hoe de leerling ervoor staat, horen allerlei werkvormen om leren zichtbaar te maken voor de leerling en/of de docent. Denk bijvoorbeeld aan het zelf nakijken van je huiswerk: dan weet je wat je ervan begrepen hebt. Ook het onderwijsleergesprek is een vorm van leren zichtbaar maken: je vraagt aan de klas wat ze ervan begrepen hebben.

Het meest zin heeft het, als zowel leerling als docent weten in hoeverre bepaalde leerdoelen zijn behaald. Werkvormen die informatie geven over álle leerlingen zijn daarvoor het meest geschikt. Voorbeelden hiervan zijn

Presentatie Leerdoeldenken door leraren en leerlingen.

Leerdoelen inzetten

Als je de leerdoelen van de leerlingen voor een les of lessenreeks hebt bepaald, kun je ze in de les gaan gebruiken. Deel ze met leerlingen en koppel je lesactiviteiten aan de leerdoelen, zodat voor leerlingen duidelijk wordt waaróm ze iets doen. Lees hier hoe je dit doet.

Ga verder naar leerlijnen.

Heb je de leerlijnen al gedaan. Ga dan verder naar Hoe nu verder?

Deel dit bericht