Inzichten uit onderzoek over leren

De definitie van ‘leren’

Onderzoek naar het begrip ‘leren’ zorgt voor verschillende inzichten. ‘Leren’ wordt in onderzoek en in de praktijk op verschillende manieren gedefinieerd. Vaak zijn definities gericht op:

  • ‘leren op school’
  • individueel leren
  • (positieve) verandering in waarneembaar gedrag

Ook wordt leren in sommige gevallen gelijkgesteld met het verwerven van kennis. Dit gaat over het resultaat van leren, terwijl het begrip ‘leren’ ook kan gaan over het proces zelf. Lees op Kennisplatform voor onderwijs hoe leren tot stand komt.

Wat zegt het Kennisplatform voor het onderwijs?

Kort gezegd definieert Kennisplatform voor het onderwijs leren als ‘het ontstaan van duurzame veranderingen in kennis, houding en/of vaardigheden.’ Meestal zie je het resultaat van leren in waarneembaar gedrag. De verandering in kennis, houding of vaardigheden is ook waarneembaar in het brein. Lees meer inzichten uit onderzoek over leren in het boek De lerende mens.

De definitie van leren is ook afhankelijk van wat er wordt geleerd. Denk hierbij aan het ontwikkelen van motorische vaardigheden (leren lopen) of het herinneren van feitenkennis. Het kan ook gaan over het leren van procedurele kennis (het voorbereiden van een presentatie).

Tot slot kan leren ook gaan over het onthouden van gebeurtenissen en ervaringen. Deze vormen van leren werken volgens verschillende hersenmechanismen. Lees in Het tienerbrein van Jelle Jolles meer over verschillende vormen van leren en hoe dat in de hersenen werkt.

Meer weten over ‘Leren’? Bekijk onderstaande vragen.

Bronnen

  • Jolles, J. (2017). Het tienerbrein. Over de adolescent tussen biologie en omgeving. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Kennisplatform voor onderwijs (2015)
  • Bekkering, H. & Helden, J., van der. (2015). De lerende mens. Amsterdam: Uitgeverij Boom.