Het organiseren en creëren van een lerende cultuur

De scholen die zich hebben aangesloten bij de innovatiegroep lerende cultuur vullen dit thema op hun eigen manier in. Alle scholen zijn actief bezig met hun onderwijsinnovatie en zien een professionele leercultuur als belangrijke voorwaarde om hun innovatie te zien slagen. Onder meer het belang van feedback (geven en ontvangen) en het proces richting een breed gedragen visie en een haalbare missie zijn speerpunten voor deze scholen. Op leerlingen niveau willen de scholen onder andere meer eigenaarschap creëren door hun leraren op te leiden tot coach en schoolbreed meer tijd in te ruimen voor coachings momenten.

Ontwikkelvraag per school

George Martensschool, Appingedam

Hoe krijgen we en houden we het team van George Martens School in ontwikkelstand? Op welke manier of aan de hand van welke methodes gaat het team met energie werken aan de doorontwikkeling van het onderwijs op George Martens School? Hoe maken we van onze visie een dagelijks fenomeen? 

Keizer Karel College, Amstelveen

Hoe vergroot je de intrinsieke motivatie en het leerrendement van leerlingen op havo, ondersteund en ingezet door leraren die samen ontwikkelen en leren van elkaar (binnen de school)?  

Johannes Fontanuscollege, Barneveld

Hoe maken we ons onderwijs meer leerlinggericht? Hier een plan voor maken met concrete stappen. Gedeelde aanpak, samenhang tussen afdelingen, meer eenduidigheid, meer overzicht. 

RSG Wolfsbos (Groene Driehoek), Hoogeveen

Hoe zien de veranderende rollen van schoolleiding, leraren en leerling eruit, wanneer er eigenaarschap voor het leerproces gevraagd wordt bij al deze rollen?

Ichthus Lyceum, Driehuis

Hoe leren we effectief en efficiënt samenwerken in de verschillende teams, rollen en verantwoordelijkheden?

Gerrit Komrij, Winterswijk

Hoe krijgen we de mindset van leraren zover dat ze inzien hoeveel ruimte er is binnen het onderwijs om er een eigen draai aan te geven, waardoor er ook weer meer ruimte voor de leerling ontstaat?

Bonifatius mavo, Emmeloord

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we over vijf jaar een professioneel team hebben staan, welke steeds in ontwikkeling is en met de tijd mee gaat, dat betekenisvol onderwijs geeft en dat eigenaarschap en motivatie bij en met de leerling creëert? 

Deel dit bericht