Hoe verloopt het proces van waarnemen tot leren?

Bij een gezond verloop van het leerproces doorloopt het brein een aantal fases van waarnemen tot leren. Afhankelijk van de situatie heeft het brein meer of minder moeite om deze stappen te doorlopen. In een rumoerige omgeving waar je je minder goed kan concentreren hebben de hersenen bijvoorbeeld veel meer energie nodig om relevante prikkels te selecteren. Lees in Het tienerbrein van Jelle Jolles de fases van leren tot waarnemen in twaalf essentiële stappen.

Als mensen problemen hebben met leren, zie je als resultaat vaak dat zij iets niet kunnen onthouden of bepaalde vaardigheden niet ontwikkelen. Meestal ligt er dan een selectief probleem in één van deze stappen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat iemand in de eerste fase van het leerproces moeite heeft om de aandacht te vestigen op prikkels en daardoor geen selectie maakt van prikkels die worden opgeslagen in het werkgeheugen. Iemand anders kan wel informatie opslaan in het werkgeheugen en de grote geheugenbibliotheek, maar kan die informatie niet effectief opzoeken en zo toch niet gebruiken. Lees in Het tienerbrein van Jelle Jolles meer over de problemen die mensen met leren kunnen hebben.

Bronnen

  • Jolles, J. (2017). Het tienerbrein. Over de adolescent tussen biologie en omgeving. Amsterdam: Amsterdam University Press.