Hoe schaal ik dit op? Tips

Tips om hiermee verder te gaan:

  • Bouw het totaal aan leerdoelen en leerlijnen uit tot het compleet is. Doe dit zoveel mogelijk samen en neem hier de tijd voor, zodat het je blijft inspireren en niet frustreren.
  • Houd jaarlijks je leerdoelen en leerlijnen tegen het licht. Doordat je vanuit leerdoelen bent gaan werken, gaan ze voor jezelf ook meer leven en ontstaat er een soort voortschrijdend inzicht. Gebruik dit voor het beoordelen en indien nodig (her-) formuleren van je leerdoelen en leerlijnen, maar doe dat ook weer niet al te vaak, dan kost het je meer (tijd!) dan het je oplevert.
  • Praat met je leerlingen over het werken vanuit leerdoelen. Wat vinden zij er fijn aan, wat niet? Hoe gebruiken zij zelf de leerdoelen? Zo maak je ze mede eigenaar voor hun leerproces en voorkóm je dat je, goedbedoeld, iets doet dat heel anders wordt opgepakt.
  • Gebruik je leerdoelen de volgende keer als je een nieuwe methode uitzoekt. Het is fijn wanneer de methode dezelfde dingen behandelt als jullie belangrijk vinden.
  • Gebruik je leerdoelen om het overleg met verwante vakken aan te gaan. Waar raken jullie elkaar en hoe kun je daar zo handig mogelijk gebruik van maken?
  • Deel je enthousiasme maar ook je bedenkingen met het werken met leerdoelen binnen je school. Hiermee zijn je collega’s geholpen en wanneer meer vakken vanuit leerdoelen gaan werken, levert dat jullie ook weer welkome input op. Laat vooral je directie ook zien waar je mee bezig bent, zodat zij jullie kunnen ondersteunen.

Praktijkvoorbeeld: Het Perron / Alkwin college – welke zijn dit?

Deel dit bericht