Hoe nu verder?

Hoe schaal ik dit op?

Voordat je met je sectie alle jaarlagen en alle hoofdstukken hebt georganiseerd, ben je misschien wel een paar jaar verder. En dat geeft ook niet. Doordat je steeds iets maakt en uitprobeert, wordt het eindproduct des te beter.

Tips om hiermee verder te gaan

Tools om eenvoudig te gebruiken

Tips voor ondersteuning

Hoe maak je leren zichtbaar?

Wanneer je je onderwijs baseert op leerdoelen, wordt het mogelijk om zichtbaar te maken of leerlingen de leerdoelen al beheersen. Als je dit doet terwijl de leerlingen nog bezig zijn om zich de stof eigen te maken, dan ben je dus bezig met formatief evalueren. Formatief evalueren is niks meer en niks minder dan een cyclisch proces van het stellen van doelen, het meten in hoeverre de doelen behaald zijn en het vervolgens bijstellen van de onderwijsactiviteiten van de leerling om er zo goed mogelijk voor te zorgen dat de leerling de rest van de leerdoelen ook behaalt.

Bij het meten hoe de leerling ervoor staat, horen allerlei werkvormen om leren zichtbaar te maken voor de leerling en/of de docent. Denk bijvoorbeeld aan het zelf nakijken van je huiswerk: dan weet je wat je ervan begrepen hebt. Ook het onderwijsleergesprek (in tekstje F) is een vorm van leren zichtbaar maken: je vraagt aan de klas wat ze ervan begrepen hebben.

Het meest zin heeft het, als zowel leerling als docent weten in hoeverre bepaalde leerdoelen zijn behaald. Werkvormen die informatie geven over álle leerlingen zijn daarvoor het meest geschikt. Voorbeelden hiervan zijn

  • entry card
  • exit card
  • wisbordjes
  • digitale formatieve toets

Hebben we naar exit card ook linkjes naar de andere dingen. Anders weet je niet waarover je hebt.

In tekst staat ook verwijzing naar workshop Hendrianne Wilkens – heb je een link

Deel dit bericht