Hoe maak je leerlijnen?

Een leerlijn maak je achterstevoren.

Je uitgangspunt zijn je einddoelen. Dit zijn de einddoelen zoals vastgelegd in het examenprogramma van je vak, eventueel aangevuld met doelen die jullie zelf belangrijk vinden (zie tekst E: kritisch beoordelen van leerdoelen).

Het einddoel breek je op in tussenstappen. Dit kan je doen door te bedenken welke stof je precies behandelt de laatste keer dat het onderwerp in je curriculum aan bod komt.

– Wat zijn op dat moment de leerdoelen?

– Welke voorkennis verwacht je dat ze al hebben op dat moment?

– Waar, wanneer in het curriculum hebben ze die voorkennis opgedaan? Dit kan zijn bij de vorige keer dat dit onderwerp aan bod kwam, maar voorkennis kan ook uit andere hoofdstukken komen. Bijvoorbeeld, wanneer je werkt aan woordenschat, leg je een bouwsteen voor zowel spreekvaardigheid als luistervaardigheid. Om het hoofdstuk over afweer te begrijpen, is ook de kennis over het hoofdstuk bloed nodig.

De momenten dat leerlingen voorkennis opdoen die ze uiteindelijk nodig hebben om een einddoel te beheersen, zijn tussenstappen in je leerlijn.

Als je de einddoelen en tussendoelen compleet hebt en het verband ertussen duidelijk hebt (zie afbeelding 😉 dan koppel je de bijbehorende onderwijsactiviteiten aan de leerdoelen. Op die manier is van elke activiteit duidelijk waartoe deze moet leiden, oftewel, wat het doel ervan is.

Deel dit bericht