Gesprekstool ‘Anders organiseren’

De gesprekstool Anders organiseren helpt om een creatief gesprek te voeren over het anders organiseren van het onderwijs in de school en in samenwerking met de omgeving.

Anders organiseren gaat over het anders nadenken over de manier waarop het onderwijs wordt georganiseerd binnen de school en in samenwerking met de omgeving. Het gaat over het anders kijken naar en anders denken en praten over hoe we de vraagstukken in het onderwijs en in de schoolorganisatie aanpakken.

Hoe werkt het?

Met behulp van de gesprekstool voer je samen met collega’s een gesprek over het anders organiseren van het onderwijs in de school en in samenwerking met de omgeving. Het doel van deze gesprekstool is het gesprek over het anders organiseren van onderwijs op scherp te stellen. De gesprekstool helpt om los te komen van bestaande structuren, voorwaarden en oordelen door deelnemers telkens weer voor een keuze te stellen. Deelnemers krijgen telkens twee scenario’s te zien. Het is simpel: deelnemers móeten kiezen. In deze tool staat het gesprek centraal, niet de oplossing.

Je kunt zelf bepalen voor welk doel je de tool inzet en hoeveel scenario’s je wilt bespreken. Zo is het mogelijk om één scenario te bespreken bij de start van een overleg of als ‘Energizer’ tijdens een overleg. Ook kun je ervoor kiezen om meerdere scenario’s te bespreken en de opbrengsten van het gesprek te benutten voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van een jaarplan of projectplan.

Meer weten?

Op de website van de VO-raad vind je meer informatie over Anders organiseren. Heb je vragen over deze gesprekstool? Neem dan gerust contact op via info@voortgezetleren.nl of 030 – 232 4880.

Ga naar de gesprekstool ‘Anders organiseren’.

Deel dit bericht

Ga naar de Gesprekstool 'Anders organiseren'

Gesprekstool