Flexibele onderwijsorganisatie

De innovatiegroep Flexibele organisatie bestaat uit zes scholen die een ontwikkelvraag hebben over flexibiliteit in de school als organisatie. Vaak gaat het hierbij om het organiseren en implementeren van maatwerk voor iedere leerling. Met het rooster en de onderwijstijd willen deze scholen ervoor zorgen dat leerlingen meer eigenaar worden van hun eigen leerproces. Dit heeft niet alleen invloed op de situatie van leerlingen, maar ook op leraren, schoolleiding en de organisatie. De scholen in deze innovatiegroep onderzoeken hoe ze de volgende stap kunnen zetten bij reeds ingezette onderwijsontwikkelingen en hoe ze deze kunnen borgen, doorontwikkelen en verbreden binnen de school.

Ontwikkelvraag per school

Corlaer College, Nijkerk

De route die een leerling wil lopen in schoolloopbaan botst regelmatig met het rooster: Wat is leidend? Welke andere manieren van inrichten van het rooster zijn er? Welke van deze manieren zouden kunnen werken voor onze leerlingen? 

Twents Carmel College, locatie Lyceumstraat en locatie De Thij, Oldenzaal

Op welke manier kunnen we ervoor zorgen dat de ontwikkeling naar een schoolconcept met meer keuzevrijheid voor de leerling op een duurzame wijze wordt ingevoerd, waarbij er doorlopend wordt geëvalueerd en bijgesteld in een cyclisch proces?

 

Het Rhedens, locatie Rozendaal, Rozendaal

Welke ondersteuning hebben docenten nodig bij het herzien van het curriculum en de lespraktijk (zowel in basislessen als in vraag gestuurde keuzevakken + rol docent en rol leerlingen)? Hoe evalueren we de ontwikkelingen rondom het vernieuwde onderwijssysteem (kwalitatief & kwantitatief)? 

Rijnlands Lyceum Sassenheim, Sassenheim

Hoe faciliteren wij middels rooster en onderwijstijd dat leerlingen zelf meer verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces? 

De Waerdenborch, Holten

Hoe realiseer je meer keuzemogelijkheden binnen de gestelde randvoorwaarden/kaders (inspectie, eindtermen, organisatie, etc.)? Hoe flexibel kan het worden (Grenzen ontdekken)? 

Merletcollege Grave, Grave

Hoe combineren we de onderwijskundige ambities, waarbij leerlingen meer eigenaar worden van hun leerproces en leraren een meer coachende rol krijgen, op een dusdanige wijze met de financiële kaders dat er een mooie toekomstbestendige school staat over vijf jaar?

Deel dit bericht