Enkele tips en trucs

Plekken waar je eindtermen kunt vinden:

  • Eindtermen (Examenblad)
  • SLO leerplan in beeld en kerndoelen onderbouwen
  • ERK (talen)
  • Methode
  • Vakcommunities (o.a. op Facebook)
  • Google, bijv. ‘leerdoelen wiskunde’
  • Je schrijft ze zelf

Kritisch beoordelen van de inhoud: is dit leerdoel voor mijn leerlingen relevant?

Het leerdoel is belangrijk:

  • voor de toets en uiteindelijk het eindexamen
  • als basis voor andere vakken
  • voor vervolgopleiding en/of werk
  • voor zelfontplooiing of functioneren in het ‘echte’ leven
  • binnen het vak; gewoon leuk om te weten

Hier nog iets meer over wat moet en wat mag? Stond oorspronkelijk bij tekst H over leerlijnen. – Wat willen jullie hiermee?

Dit komt ook weer terug bij de werkvormen “meta” voor de sectie zelf…

Kritisch beoordelen van de formulering: is dit leerdoel zo bruikbaar voor mijn leerlingen?

Zo niet, dan kun je het leerdoel herformuleren. Gebruik hierin handelingswerkwoorden.

  • ‘Ik kan…’ of ‘Je kan…’
  • Begrijpelijke taal: de leerling snapt wat er staat
  • Handelingswerkwoord (noemen, uitleggen, …): de leerling snapt wat er van haar/hem wordt verwacht
  • Onafhankelijk van de context waarin ze aangeleerd worden
  • Niet te complex en niet teveel (A4-tje)

Voorbeelden van handelingswerkwoorden zijn: benoemen, uitleggen, beoordelen, laten zien, ontwerpen en maken. Het handelingswerkwoord geeft een beheersingsniveau aan (noemen = reproductie, beschrijven = reproductie/toepassen, verklaren/uitleggen is toepassen/inzicht). Als je hier verder mee aan de slag wilt, kunnen de taxonomie van Bloom of de RTTI-methodiek handvatten bieden.

  • Verwijzingen naar leerdoelenkaarten, eindtermen, leerplan in beeld, kerndoelen onderbouw – Waar kan ik dit vinden?

Deel dit bericht