Doorontwikkelen onderwijsconcept

De scholen binnen de innovatiegroep Doorontwikkeling onderwijsconcept houden zich bezig met het doorontwikkelen en verduurzamen van het onderwijsconcept op de school. Dit doen ze allen op hun eigen wijze. Ze zetten vervolgstappen om het concept breder in de school neer te zetten, bijvoorbeeld de ontwikkeling van het concept van de onderbouw naar de bovenbouw. In andere scholen wordt er een verdiepingsslag van het concept gemaakt.

Ontwikkelvraag per school

Greijdanus, Meppel

  • Hoe vind je stabiliteit in de ontwikkeling?
  • Hoe maak je duurzame keuzes voor de organisatie in een flexibel rooster?
  • Hoe kun je didactiek en pedagogiek aanpassen zo inzetten dat het leerproces van de leerling centraal staat?
  • Hoe kun je het parallelle proces bevorderen van het stimuleren en ontwikkelen van eigenaarschap bij leerlingen én leraren?
  • Wat betekent dit voor de mentale denkslag bij leraren (van doceren naar faciliteren van leren)?

Herbert Vissers College, Nieuw-Vennep

Hoe geef je het onderwijsprogramma in de bovenbouw van HVX vorm zodat het recht doet aan de visie en onderwijskundige aanpak van HVX en tegelijkertijd leerlingen goed en gedegen voorbereid op hun eindexamen?

’t R@velijn, Steenbergen

  • Hoe werk je naar een coaching cultuur? Hierbij zoekende naar wel of niet onderscheid maken tussen transformationele coaching en didactisch coaching.
  • Hoe begeleid je het team naar een formatief evaluerende cultuur? Specifieker, wat doet de didactisch coach en hoe ziet dit er uit in de praktijk? Hoe kun je door formatief te evalueren effectief differentiëren? En hoe kunnen we hier meer maatwerk mee bereiken?
  • Hoe laten we de ontwikkelingen (o.a. leerdoeldenken en curriculumbewustzijn) die al gestart zijn in de school breder landen?

 

Cartesius 2, Amsterdam

  • Hoe ga je een flexibele aanpak organisatorisch structureel inbedden, ook in de bovenbouw?
  • Hoe organiseer je de tweede fase (bovenbouw) op een manier dat je enerzijds recht doet aan wat er in de onderbouw is opgezet en kan ingaan op de vraag van leerlingen, en anderzijds op een manier dat je nog binnen de verplichtingen past van de examens?

CSG Het Noordik (Catharina Renneslaan), Almelo

Hoe borgen we een duurzame ontwikkeling van ons onderwijsconcept in de school en hoe vertalen we dit naar de manier van werken binnen de school?

Augustinianum, Eindhoven

Hoe creëren we een formatieve cultuur in alle lagen van de organisatie?

Deel dit bericht